هدف گذاری در زندگی ، یکی از مهارت هایی است که افراد کمی به سراغ آن می‌روند. شاید در ابتدای کلام لازم باشد به شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این مقاله هستید از صمیم قلب تبریک بگویم. شجاعت شما ستودنی است. می‌پرسید چرا؟ شاید برایتان جالب باشد که تنها “۳ درصد” از افراد دنیا هدف مشخصی دارند و در حال تلاش و تکاپو برای رسیدن به آن می‌باشند. به شما تبریک می‌گوییم که تصمیم گرفته اید خود را از ۹۷ درصد دیگر جدا کنید و در مسیر شگفت انگیزی که قرار است پیش رویتان ظاهر شود گام بردارید. پس با ادامه این مقاله همراه باشید تا با هدف گذاری در زندگی خود ، اتفاقات بسیار خوبی برایتان بیفتد…

برای رسیدن به یک هدف کوچک در زندگی، باید مراحل زیادی را پشت سر بگذاریم و تصمیم های درستی بگیریم تا بتوانیم به آن برسیم. چه برسد به انتخاب هدف اصلی زندگیمان! کلیپ زیر که بخشی از کارگاه کشف هدف و ارزش های فردی است، بهتان کمک می‌کند بدانید با چه معیارهایی باید هدف اصلی زندگیتان را مشخص کنید. قبل از خواندن این مقاله، پیشنهاد می‌کنم حتماً این کلیپ را مشاهده کنید تا دقیقاً بدانید با چه معیارهایی باید هدفتان را مشخص کنید و بعد برای آموزش هدف گذاری در زندگی اقدام کنید…

چگونگی هدف گذاری در زندگی شخصی

به نظر شما چرا یک کوهنورد تلاش می کند تا به بالاترین نقطه کوه که همان قله آن است برسد و صعود کند؟ بدون شک لذت تماشای چشم انداز زیبا و بی نظیری که می‌توان در قله مشاهده کرد، در دامنه کوه وجود ندارد. به همین علت است که کوهنوردان تلاش می‌کنند تا بتوانند به این نقطه برسند: “یک چشم انداز فوق العاده”

تعیین اهداف در زندگی شما دقیقاً همین نقش را ایفا می کند. آن‌ها حکم چشم انداز زندگی شما را دارند. زمانی که شما برای خود هدفی را در نظر می‌گیرید، در حقیقت آینده و زندگی خود را متناسب با آن هدف تصور می‌کنید و برای آن رویا می‌سازید.

به همین دلیل است که تعیین هدف مهم است. این موضوع از آن رو اهمیت دارد که وقتی شما چشم انداز زیبایی را برای آینده خود به تصویر می‌کشید، میل و انگیزه شما برای حرکت در مسیر رسیدن به آن دو چندان خواهد شد، بنابراین زندگی برای شما مفهوم دیگری خواهد داشت و لذت احساس مفید بودن را تجربه خواهید کرد. پس تعیین هدف برای افرادی که خواهان درک لذت های بالا هستند بسیار مهم است. البته در مقاله اهمیت هدف گذاری به صورت مفصل‌تر درباره این ماجرا توضیح داده‌ایم. همچنین هدفگذاری به شیوه اسمارت را در آن به شما آموزش داده‌ایم که معیار فوق العاده‌ای برای سنجش و تعیین اهدافتان می‌باشد. 

هدف گذاری در زندگی
هدف گذاری در زندگی

آموزش هدف گذاری در زندگی

اولین و مهم ترین مهارتی که برای رسیدن به موفقیت باید به آن تسلط داشته باشید، مهارت تعیین هدف، پیگیری کردن و رسیدن به آن است. یعنی همان هدفگذاری اصولی. اگر شما هدفی نداشته باشید، در اصل موفقیت معنایی نخواهد داشت. اگر دوست دارید که زندگیتان با دیگران متفاوت باشد و یا حتی بتوانید آینده ای بسازید که با گذشته شما بسیار فرق دارد، باید بدانید که در اولین مرحله لازم است هدفی برای خود طراحی کنید و با تمام توان برای رسیدن به آن تلاش کنید.

همانطور که دید، جملات بالا تفسیری از هدف گذاری افراد موفق را می‌کند. اگر دقت کنید، می‌بینید این گفتن این کارهای راحت است و می‌توانید به سادگی چند هفته خودتان را اینگونه سپری کنید. اما وقتی مسئله استمرار پیش می‌آید کار گره می‌خورد و لازم است گره‎‌های مسیر خدتان را بگشایید.

داشتن هدف است که به زندگی شما جهت می‌دهد و رفتارهای شما را در مسیری خاص و با الگوی معین پیش می‌برد. در غیر این صورت شما مصداق بارز مثال” باری به هر جهت” خواهید بود و هرگز نخواهید توانست در زندگی در مسیری درست و از پیش تعیین شده حرکت کنید. فراموش نکنید شما یک انسان هستید و “انسان” تنها آفریده خداست که می تواند مسیر زندگی خود را به طور کامل تغییر دهد. در ادامه به شما 10 تکنیک فوق العاده پیشنهاد خواهیم کرد که توانید با استفاده از آنها، بهترین هدف ممکن را برای خودتان انتخاب کنید…

راه و روش های هدف گذاری در زندگی

در ابتدا باید این را بدانید که مهم تر از تعیین برنامه کاری و اهداف بلند و بزرگ، باید بتوانید برنامه زندگیتان را تعیین کنید. اگر این برنامه را داشته باشید هدف گذاری صحیحی را می‌توانید انجام دهید. با خود فکر کنید چه نوع زندگی را دوست دارید؟ از مصاحبت با چه افرادی لذت می برید؟ چه نوع تفریحاتی را می پسندید؟ دوست دارید کیفیت زندگی تان چگونه باشد؟

حتی به نوع روابط تان فکر کنید و آنها را مشخص کنید، سپس متناسب با برنامه زندگی خود برنامه اهداف تان را تعیین کنید. فراموش نکنید اگر تمام ذهن خود را معطوف به رسیدن به اهداف و برنامه های کاری تان کنید، خیلی زود متوجه خواهید شد که دیگر تعادلی بین زندگی شما و اهداف شما وجود ندارد و این عدم تعادل می‌تواند شما را خسته و دل زده کند. حتی می‌تواند موجب شود که از ادامه مسیر دست بکشید. بنابراین مهم است که بدانید که قرار است زندگی شما به چه شکلی پیش برود، در نهایت به کجا برسد، سپس نوع اهداف خود را متناسب با آن تعیین کنید و برای رسیدن آنها برنامه ریزی کنید.

حالا زمان آن رسیده که با استفاده از 10 تکنیک فوق العاده که قولش را به شما داده بودم که راه های آموزش هدف گذاری در زندگی هستند، هدف مناسبی برای خودتان تعیین کنید. اگر آماده اید بریم که قوانین هدف گذاری را با هم شروع کنیم.

مهم تر از تعیین هدف، آموزش هدف گذاری در زندگی است

1. چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟

مهم تر از هر چیز دیگری در آموزش هدف گذاری در زندگی ، این است که در ابتدا و قبل از اینکه هدفی را برای خود در نظر بگیرید، بدانید که “چرا” می‌خواهید به آن هدف دست پیدا کنید؟ تا زمانی که پاسخ قانع کننده ای برای این”چرا” نداشته باشید، نمی‌توانید به صورت پایدار و ثابت قدم در مسیر حرکت کنید. می‌پرسید علت چیست؟ اجازه دهید تا به شما توضیح دهم.

در مسیر رسیدن به اهداف سختی ها و موانع زیادی برای شما وجود خواهند داشت. بسیاری از آنها شما را سخت آزرده خاطر خواهند کرد و موجب ناراحتی شما خواهند شد. دقیقاً در همین نقطه است که اهمیت “چرا” مشخص می‌شود. اگر شما دلیل قانع کننده و قاطعانه ای برای رسیدن به آنچه که در ذهن دارید نداشته باشید، به سادگی از ادامه مسیر دست خواهید کشید و در همان نقطه متوقف خواهید شد.

اما کسی که برای رسیدن به اهداف خود یک “چرای” محکم، مشخص و قاطعانه دارد، نه تنها با دیدن موانع هرگز دست از تلاش نخواهد کشید، بلکه با اصرار بیشتری به تلاش خود ادامه خواهد داد. هرگز قدرت شگفت انگیز “چرا” را دست کم نگیرید.

هدف گذاری در زندگی

دف گذاری در زنی

2. بزرگ فکر کنید و اهداف بزرگ تعیین کنید

گاهی لازم است که کمی رویاپردازی کنید و خلاقیت به خرج دهید. فراموش نکنید قدرت ذهن شما بی انتها و نامحدود است. حال شما هستید که تعیین می‌کنید چگونه می‌خواهید از این قدرت استفاده کنید. آیا قصد دارید با استفاده از این قدرت نامحدود تنها به اهداف کوتاه مدت و کوچک دست پیدا کنید یا آن را در جهت رسیدن به اهداف بسیار بزرگ به کار ببندید؟

هر هدفی که تعیین می‌کنید، ذهن شما هیچ اهمیتی به اندازه آن نمی‌دهد و آن را برای شما محقق خواهد کرد. پس بهتر است که اهداف بزرگی داشته باشید و برای رسیدن به آنها از ذهنتان و قدرت بی انتهای آن کمک بگیرید. اهداف مهمی برای خود خلق کنید، آرزوهای بزرگ داشته باشید و جاه طلبی هایتان را پنهان نکنید. اگر کم انتظار داشته باشید، نتیجه ای کم و اندک هم دریافت خواهید کرد.

3. اهدافتان فقط مخصوص شما هستند

خیلی از افراد در زندگی از روی مصلحت اندیشی اهداف خود را انتخاب می‌کنند. طبق نظر والدین، خانواده، دوستان و یا همسر. در صورتی که این کاملاً اشتباه است. اگر دقت کرده باشید این قبیل از افراد اغلب مواقع از هدفی که انتخاب کرده‌اند رضایت درونی ندارند. بنابراین بعد از مدتی خسته و دل زده می‌شوند.

چون دیگر روحیه خلاقانه آن ها از کار افتاده است. علت واضح هست. آنها چیزی را انتخاب کرده‌اند که نسبت به آن علاقه ندارند. پس قطعاً نمی‌توانند درباره آن بزرگ فکر کنند یا خلاقیت به خرج دهند. زمانی افزایش خلاقیت پیدا خواهید کرد که شما اهدافتان را از اعماق قلب دوست داشته باشید. پس اهدافتان را تنها از روی علایق خودتان انتخاب کنید. به ندای درونیتان گوش دهید و متناسب با آن هدف تان را تعیین کنید.

هدف گذاری در زندگی - اگر-به-هدفی-که-برای-خود-انتخاب-می‌کنید-علاقه-نداشته-باشید-نمی‌توانید-بزرگ-به-آن-فکر-کنید
اگر به هدفی که برای خود انتخاب می‌کنید علاقه نداشته باشید نمی‌توانید بزرگ به آن فکر کنید

4. هدفتان را واضح و شفاف کنید

یکی دیگر از راه های آموزش هدف گذاری در زندگی ، این است که اهدافی که تعیین می‌کنید را کاملاً واضح و شفاف کنید.

در این شیوه که یکی از راه های هدف گذاری به شیوه smart هم هست ( که در مقاله اهمیت هدف گذاری به صورت کامل به بیان این شیوه از هدف گذاری پرداخته ایم)، باید آن هدفی که می‌خواهید به آن برسید را کاملاً مشخص کنید! یعنی بدانید دقیقاً چه می‌خواهید. به همین راحتی!

تا زمانی که ذهن شما نتواند آنچه را که قرار است در جهان واقعی محقق شود به صورت واضح و شفاف تجسم کند، نمی‌توانید به آن هدف دست پیدا کنید. بنابراین باید اهداف خود را به صورت کاملاً واضح همانند یک الماس در ذهن خود طراحی کنید.

هدف گذاری در زندگی - تعیین برنامه کاری و اهداف بلند مدت - هدف گذاری در زندگی - اهدافی-را-که-تعیین-می‌کنید-باید-واضح-و-شفاف-باشند
اهدافی را که تعیین می‌کنید باید واضح و شفاف باشند

5. اهدافتان را از روی علایق تان انتخاب کنید

سعی کنید اهداف خود را متناسب با علایق تان انتخاب کنید. زمانی که شما نسبت به چیزی حس خوشایندی دارید و ذهنتان مدام درگیر آن است، ناخودآگاه در جهان بیرون از ذهن یعنی دنیای واقعی بیشتر به آن توجه خواهید کرد. تصور کنید شما تصمیم به خرید یک خودروی قرمز رنگ دارید. اگر توجه کرده باشید از لحظه ای که این تصمیم را اتخاذ می‌کنید مدام در اطراف خود شاهد انواع و اقسام خودروهای قرمز رنگ خواهید بود. این یک جادو نیست! بلکه دقیقاً قانونی است که کائنات بر اساس آن طراحی شده است.

هر چیزی که نسبت به آن انرژی از خود بروز دهید، بیشتر در اطراف شما نمایان خواهد شد. به همین دلیل است که می‌گوییم اهداف تان را از روی علایقتان انتخاب کنید. زیرا شما نسبت به علایقتان توجه زیادی دارید. بنابراین در اطراف خود بر روی آنها تمرکز خواهید کرد و ناخودآگاه مسیرهای مختلفی را که برای رسیدن به هدف نیاز دارید، در مقابل شما باز خواهند شد و این سرعت حرکت شما را چندین برابرخواهد کرد.

هدف گذاری در زندگی - کشف علایق واقعی، گام برتر در آموزش هدف گذاری در زندگی است

6. خودباوری پیدا کنید

نکته پنجم از تکنیک‌ های هدف گذاری، این است که ابتدا باید درون خودتان خودباوری ایجاد کنید. دیده شده که هنگام انتخاب هدف، بعضی از افراد می‌گویند: “این هدف برای من بزرگ است! نمی‌توانم به آن هدف برسم! رسیدن به آن خیلی سخت است! از عهده من خارج است و…”

مسلماً فردی که قبل از انتخاب هدفش این افکار را در ذهنش مرور کند، رسیدن به هدف را برای خودش غیرممکن کرده است. پس تا می‌توانید قدرت باور به خود را در وجود خودتان افزایش دهید و گرنه هر هدف بزرگی که برای خود مشخص کنید، هرگز نمی‌توانید به آن برسید…

هدف گذاری در زندگی - باورهای شما، واقعیت زندگیتان را می‌سازند و در آموزش هدف گذاری در زندگی بسیار موثر است

7. برای هدف گذاری درست، از دیگران مشورت بگیرید

برای طی کردن مسیر های سخت و ناشناس که تا به حال در آنها قدم نگذاشته اید، نیاز به یک راهنما دارید. کسی که پیش از شما آن مسیر را طی کرده باشد و بتواند دست اندازهای آن را به خوبی برای شما مشخص کند. فقط حواستان باشد که این فرد راهنما حتماً باید فردی کارکشته و عاقل باشد و البته خیر و صلاح شما را بخواهد. وگرنه ممکن است راهنمایی های او نه تنها شما را در راه موفقیت و هدف گذاری درست یاری نکند، بلکه با مشورت های اشتباهش به گمراهی و مسیرهای نادرست بکشاند.

بنابراین فراموش نکنید که در مسیر رسیدن به اهداف تان حتماً نیاز به شخصی دارید که در این کار خبره و اصطلاحاً  “کارکشته” باشد.

هدف گذاری در زندگی - کیفیت زندگی

8. فقط آرزو نکنید

یکی از ویژگی‌های اصلی افرادی که هرگز به اهدافی که تعیین می‎کنند، دست پیدا نمی‌کنند، این است که آنها فکر می‌کنند تعیین هدف یعنی فقط نوشتن لیست آرزوها و بعد انتظار برای اینکه یک شعبده باز یا غول چراغ جادو این لیست را برای آن ها محقق سازد!

در حالی که بعد از تعیین هدف، باید به به سمت آن حرکت کنید و کاری انجام دهید. در غیر این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. تنها روش‌های هدف گذاری در زندگی لازم نیست! باید برای رسیدن به آن هدف تباش هم بکنید. حواستان باشد که هیچ غول چراغ جادویی در کار نیست.غول چراغ جادوی شما، تلاش های خودتان است. پس تنها آرزو کردن کافی نیست.

هدف گذاری در زندگی

9. بنویسید تا اتفاق بیفتد

نوشتن اهداف ، مهم است. چون هر روز با هزاران اتفاق جدید رو به رو می‌شوید و وقایع زیادی زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. حال تصور کنید اگر اهدافتان را ننوشته باشید و تنها آن ها را در ذهن خود نگه داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدون شک در بین این همه اتفاقات جدیدی که برایتان رخ می‌دهد، رنگ می بازند و روز به روز کم رنگ تر خواهند شد. بنابراین مهم است که بدانید باید اهدافتان را بنویسید تا از فراموش شدن آنها جلوگیری کنید.

هدف گذاری در زندگی

10. زمان مشخص رسیدن به هدفتان را تعیین کنید

بعد از این که همه کارهای بالا را انجام دادید و توانستید یک هدف مناسب برای خودتان انتخاب کنید، حتماً یک زمان مشخص برای رسیدن به آن تعیین کنید. یعنی دقیقاً معلوم کنید تا چه زمانی می‌خواهید آن هدف شما به واقعیت بپیوندد.

این کار باعث می‌شود تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید رأس زمان مشخص شده، به آن هدف دست پیدا کنید. شک نکنید با این کار، احتمال رسیدنتان به آن هدف چندین برابر می‌شود…

هدف گذاری در زندگی - زمان-نشان-می‌دهد-چه-مدت-طول-می‌کشد-تا-هدف-شما-به-حقیقت-بپیوندد
زمان نشان می‌دهد چه مدت طول می‌کشد تا هدف شما به حقیقت بپیوندد

تعیین هدف زندگی و برنامه ریزی

موضوع تعیین هدف یکی از گسترده ترین موضوعاتی است که می‌توان درباره آن ساعت ها به صحبت پرداخت. این بحث آنقدر گسترده است که فقط و فقط نمی‌تواند به این مقاله ختم شود. برای همین است که برای شما مقاله دیگری نیز به نام اهمیت هدفگذاری ادامه کرده‌ایم که تکمیل کننده همین بحث است. توصیه می‌کنم که حتماً آن را بخوانید تا مسئله هدف گذاری را ببندید بتواندی اهدافی را تعیین کنید که بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد.

موفق باشید…

پاسخ به سوالات