عادت بد ، کلمه ای که همه افراد موفق با آن نامأنوس بوده و به ما توصیه می‌کنند آن را به طور کامل از زندگیتان حذف کنید. اما متأسفانه در زندگی و رفتار اکثر ما می‌توان عادت ها و رفتارهایی مشاهده کرد که نه تنها در حد و اندازه های یک فرد موفق نیستند، بلکه برای داشتن یک زندگی عادی هم باید آن ها را ترک کنیم! به راه های ترک عادت بد در مقاله ای که با همین عنوان برایتان نوشته ایم اشاره کرده ایم و فقط در این مقاله فقط می‌خواهیم 15 عادت بد رایجی که در زندگی ما وجود دارند و کاملاً برایمان عادی شدند را بررسی کنیم تا هم این عادات بد را به خوبی بشناسید و هم از آن ها به سرعت دوری کنید. پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید…

قبل از اینکه عادت بد را بدانید بهتر است به شیوه شکل گیری عادات نیز پی ببرید. شکل گیری عادت خوب یا بد به یک شکل و روند هستند. چرا که این شیوه شکل گیری می‌تواند در ترک کردن عادات نیز به کمک شما بیاید. بنابر این ویدئویی را برایتان آماده کرده ام که با مشاهده آن به روند شکل گیری عادت پی می‌برید.

 

1_ عادت بد انجام چند کار هم زمان

انجام چند کار هم زمان انرژی و زمان زیادی را از ما می‌گیرد. برخی بر این باور هستند که انجام چند کار هم زمان یک توانایی است که آن ها را منحصر به فرد کرده است. اما غافل از اینکه تحقیقات نشان داده است انجام چند کار هم زمان از کیفیت کافی بر خوردار نخواهد بود. چرا که تمرکز ما روی چند کار معطوف می‌شود و نمی‌توانیم عمیق بر روی هیچ کدام از آن ها متمرکز شویم.

به عنوان مثال قرار است شما 100 درصد تمرکزتان را روی یک کار قرار دهید. اما این 100 درصد را بین 4 کار مختلف تقسیم می‌کنید. بنابر این شما دیگر آن بازدهی را که اگر تنها بر روی یک کار می‌گذاشتید را نخواهید داشت.

با وجود همه این تعاریف مشخص می‌شود که این عادت و این تفکر را را باید ترک کرد چرا که با این عادت اتفاقات خوبی در زندگی رقم نخواهد خورد.

عادت بد انجام چند کار هم زمان
عادت بد انجام چند کار هم زمان

2_ عادت بد کم خوابی

برخی از افراد عادت دارند که کم تر از زمانی که متوسط برای خواب است و بدن به آن نیاز دارد بخوابند. کم خوابی تاثیرات منفی زیادی را دارد. همانطور که می‌دانید کم خوابی باعث بی حوصلگی و کلافگی می‌شود. همچنین بر حافظه، وزن بدن و سلامتی نیز تاثیر گذار است.

کم خوابی های طولانی و مستمر احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند: دیابت، سکته مغزی، فشار خون بالا و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. بنابر این باید سعی شود که این عادت را کنار بگذارید.

3_ عادت بد منفی نگری

شاید شما هم عده ای را دیده باشید که با کوچک ترین اتفاق، بدترین حالت آن را تصور می‌کنند. آن ها قضاوت های منفی افراطی را در ذهن خود انجام می‌دهند که این کار نه تنها موجب افزایش استرس آن ها می‌شود بلکه زندگی را از نشاط و احساس رضایت مندی خالی می‌کند.

منفی بافی و منفی نگری همانند آهن ربایی عمل می‌کنند که اتفاقات ناگوار و منفی را به خودشان جذب می‌کنند. بنابر این سعی کنید مثبت باشید و مثبت بمانید. مثبت نگری در سلامتی جسم نیز تاثیر گذار است.

عادت بد منفی بافی

4_ عادت بد دروغ گفتن

دروغ گویی یکی از ویژگی های رفتاری است که ریشه در شخصیت فرد دارد. تقریباً همه انسان ها فکر می‌کنند که برای حفط سلامتی فقط باید حواسشان به مواد غذایی که مصرف می‌کنند باشد اما تحقیقات نشان داده است که افراد دروغ گو به مراتب از سلامتی کمتری نسبت به افرادی که از دروغ گفتن پرهیز می‌کنند، دارند.

دروغ گویی نیز از جمله عادت بدی است که علاوه بر اینکه افراد دروغ گو را بی اعتبار می‌کند سلامتی جسمی روانی آن ها را نیز کاهش می‌دهد. 

5_ عادت بد به دنبال مقصر بودن

عده ای هستند که دائماً در زندگی از افراد مختلف شاکی هستند. هر زمانی که در مسیری ناکام می‌مانند به دنبال فردی می‌گردند که کم کاری و اشتباهات خودشان را به گردن آن ها بیاندازند. آن ها عادت کرده اند که سنگینی شکست و ناکامی را با مقصر کردن دیگران از دوش خود بر دارند. آن ها 100 درصد مسئولیت زندگی شان را نمی‌پذیرند بنابر این رشدی نیز نخواهند داشت چرا که خودشان را کامل می‌پندارند.

به دنبال مقصر بودن به این معنا است که من عالی و کامل هستم و همه ی شکست ها و مشکلات به خاطر دیگران است. این طرز فکر مانع شناخت ضعف ها می‌شود و به همان شکل تا پایان عمر باقی می‌مانند.

به دنبال مقصر گشتن عادت بدی است که مانع بسیار بزرگی می‌تواند بر سر راه موفقت و رسیدن به هدف باشد.

عادت بد به دنبال مقصر گشتن

6_ عادت به قرص

عده ای هستند که تا تقی‌به‌توقی می‌خورد سریع به سراغ قرص می‌روند. شاید شما هم جزو این افراد باشید یا حداقل کسی را در اطرافیانتان می‌شناسید که عادت به قرص خوردن دارند. بعضی از اوقات مانند زمانی که سردرد های خفیف داریم می‌توان بدون قرص آن را درمان کرد. اما این افراد سریع به سراغ قرص می‌روند.

عده نیز به محض اینکه کمی احساس کسالت می‌کنند شروع به خوردن انواع و اقسام مسکن ها و آموکسی سیلین ها می‌کنند این گفته من را آمار اثبات می‌کند که بیشترین دارویی که در کشور مصرف می‌شود؛ آموکسی سیلین یا  همان چرک خشک کن ها هستند.

بنده به شدت از مصرف قرص بیزارم به دلیل عوارضی که دارند تا جایی که امکان پذیر است سعی می‌کنم از مصرف آن ها اجتناب کنم. اگر شما هم این چنین عادتی را دارید پیشنهاد می‌کنم با گیاهان دارویی و کارهای دیگری که می‌تواند کسالت ها و درد های پیش پا افتاده را درمان کنند مصرف کنید و به کار بگیرید.

ترک عادت های بد

7_ عادت بد غذایی

با این عادت قطعاً همه آشنا هستید به قدری این عادت در بین افراد شایع است که یا خودمان مبتلا به آن هستیم یا از نزدیکان کسانی را می‌شناسیم که عادت بد غذایی دارند. عادت بد غذایی مانند : افزودن نمک به غذا قبل از خوردن آن، نوشیدن چای بعد از غذا که در بین ایرانی ها بسیار شایع است، تند غذا خوردن و خوب نجویدن آن، غذا را به صورت داغ مصرف کردن، مصرف غذا های فست فود که معمولاً فاقد ارزش غذایی بالا هستند، نخوردن صبحانه و غیره از عادات بد غذایی هستند.

این عادات مشکلاتی را در پی خود می‌آورند مانند: افزایش دیابت، چربی خون و کبد، چاق شدن، ناراحتی و زخم معده و بسیاری دیگر از این نوع بیماری ها‌ که همه و همه در پی عادت بد غذایی که در بالا ذکر شد ایجاد می‌شوند.

بنابر این برای حفظ سلامتی خودمان باید این عادات بد غذایی را ترک کنیم هر چند ممکن است اوایل کار ترک آن کمی سخت باشد.

عادت بد غذایی در سلامتی تاثر منفی دارد
عادت بد غذایی در سلامتی تاثر منفی دارد

8_ عادت بد جویدن ناخن

افرادی هستند که عادت کرده اند به جویدن ناخن. این عادت مخرب زیان هایی دارد که جسم را آسیب پذیر می‌کند. حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن هایشان را می‌جوند. اگر جوانی را دیدی که او نیز این عادت را دارد بدانید که در نوجوانی آن را داشته است که هنوز موفق به ترک آن نشده است.

ناخن های جویده شده دوباره رشد می‌کنند اما دیگر شکل و شمایل زیبایی نخواهند داشت. اکثر آن ها در شرایط حساس شروع به جویدن ناخن می‌کنند که رفتار نا سالمی است. دلایل بسیار محکمی برای ترک این عادت ناسالم وجود دارد از جمله اینکه جویدن ناخن موجب می‌شود باکتری و میکروب هایی که روی ناخن و زیر آن وجود دارند وارد بدن شوند و بدن را در برابر بیماری ها ضعیف کنند. تبخال دست و زگیل های صورت نیز از دیگر آثار جویدن ناخن است.

ترک عادت های بد

9_ عادت بد آب خوردن

یکی از رایج ترین عاداتی که در طول روز می‌بینیم، یک لیوان پر از آب کنار ظرف غذا است؛ آن هم لیوان آب سرد. برخی از افراد فکر می‌کنند حتما باید در کنار غذا آب بنوشند. اما نوشیدن آب اثرات منفی و بدی بر روی سلامتی دارد. نوشیدن آب حین و بعد غذا در هضم غذا تاثیر گذار است و سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد چرا که غلظت اسید معده را که برای غذا ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد.

اسید معده که برای هضم غذا تولید می‌شود نمی‌تواند تاثیر گذاری خودش را داشته باشد و غذا به خوبی هضم نمی‌شود. عادت بد آب خوردن می‌توانست در عادت بد غذایی قرار بگیرد ولی از آن جایی که اهمیت بالایی دارد من آن را در عنوان جداگانه ای مطرح کرده ام.

عادت بد نوشیدن آب حین غذا خوردن

10_ عادت بد اهمال کاری

از دیگر عادات بدی که وجود دارد؛ اهمالکاری است. اهمال کاری تقریباً در همه افراد وجود دارد اما به یک اندازه نیست. ممکن است در برخی کم و در برخی بیش از حد باشد. اهمال کاری باعث می‌شود که کار ها را در موقع و زمان خودش انجام ندهیم و آن را به زمان دیگری موکول کنیم. 

انجام ندادن کار ها در زمان خودشان ما را به درد سرهایی می‌اندازد که سد راه رسیدن به آرزوها و اهداف هستند. افرادی که می‌خواهند به موفقیت های بزرگی برسند می‌دانند که با تبلی کردن و اهمال کاری به جایی نخواهند رسید. اگر همین الان تصمیم به ترک آن گرفته اید می‌توانید مقاله چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ را مطالعه کنید و با راه هایی که در این مقاله بیان شده است آن را کنار بگذارید.

11_ عادت بد قولی

بد قولی نوعی ناهنجاری اجتماعی است که علت بروز آن به خانواده و اجتماع باز می‌گردد . افراد بدقول افرادی هستند که به حرف و وعده هایشان پایبند نیستند و همیشه دیگران را از رفتارشان ناراحت و عصبانی می‌کنند. بدون اینکه نشانه ای از پشیمانی در چهره اشان دیده شود. افراد بدقول به تدریج اعتبارشان را در بین اطرافیان از دست می دهند و دیگری کسی روی قول وحرفشان حساب نمی کند.

این افراد اگر از رفتار بقیه افراد ناراحت و رنجیده نشوند، هیچگاه بدقولی خود را اصلاح نمی‌کنند و کسانی را که با آن ها زندگی می‌کنند با این رفتارشان می‌آزارند زیرا هیچ گاه پایبند به وعده هایشان نمی‌مانند. 

همانطور که متوجه شدید عادت بد قولی نیز آزار دهنده است و باید برای ترک آن اقدام کرد.

بد قولی کردن از عادت بد است

12_ عادت بد دیر رسیدن

ترک عادت بسیار دشوار است و اگر به شما اجازه دهند تا به این عادت دیر رسیدن خود ادامه دهید و همه جا دیر حاضر شوید، آن وقت به طور غیر ارادی و ناخودآگاه فکر می‌کنید که این کار طبیعی است و هیچ ایرادی ندارد.

این درست مانند عادت بد غذا خوردن یا ترک برنامه‌های منظم ورزشی است که ما را دچار عادت انجام دادن یا ندادن کاری می‌کند. بنابراین، شکستن عادت دیر رسیدن، مانند شکستن سایر عادت‌هاست. پس باید برای ترک آن از گام‌های کوچک شروع کرد. نخستین گام قطعاً این است که متوجه شوید مشکلی به اسم دیر رسیدن دارید سپس به دنبال رفع آن باشید.

13_ عادت بد صفر و صد بودن

عادت ها گونه های مختلفی دارند یکی از آن ها عادت بد صفر و صد بودن است. صفر و صد بودن در قضاوت ها بیشتر نمود پیدا می‌کند که اگر فردی یک ویژگی کوچک منفی داشته باشد می‌گوییم فلانی آدم بدی است. در صورتی که او فقط یک ویژگی کوچک منفی دارد و این دلیل محکمی برای بد بودن مطلق او نیست. این عادت بد را افرادی دارد که همه چیز را مطلقاً بحث می‌کنند.

اگر در مهمانی حضور یابند و همه چیز عالی باشد اما یک نفر با او آن گونه که انتظار داشت گرم نگیرند، می‌گوید مهمانی مزخرفی بود و اصلاً به او خوش نگذشت. این یعنی نگاه صفر و صد داشتن. همه انسان ها نه مطلقاً خوب هستند و نه مطلقا بد پس نمی‌توانیم صفر و صدی به قضیه نگاه کنیم.

عادت بد نگاه صفر و صدی

14_ عادت بد کمال گرایی

کمال گرایی از دیگر عادات بدی است که اسم به ظاهر زیبایی دارد اما افتادن در دام آن یعنی خداحافظی با موفقیت و رسیدن به اهداف. کمال گرا ها افرادی هستند که می‌گویند ما یا کاری را شروع نمی‌کنیم و یا اگر شروع کنیم باید به بهترین نحو ممکن انجامش دهیم که این طرز تفکر باعث شده که در همان جایی که هستند بمانند و کمتر اقدام به انجام کاری کنند.

بلای خانمان سوزی است که فکر می‌کنیم چقدر خوب هستیم که اینگونه فکر می‌کنیم اما انجام دادن کار حتی به صورت کمی ضعیف بهتر از انجام ندادن آن است. اگر می‌خواهید کمال گرایی را کنار بگذارید به مقاله کمال گرایی مراجعه کنید.

ترک عادت های بد
ترک عادت های بد

15_ عادت بد فضای مجازی

این روز ها که عصر تکنولوژی است و گوشی های هوشمند در دسترس بسیاری از مردم جامعه قرار دارد اعتیاد به آن نیز بسیار است. آمار ها نشان می‌دهد که افراد بدون اینکه کار خاصی داشته باشند بر حسب عادت گوشی های خودشان را در دس می‌گیرند و آن را باز می‌کنند. عادت به فضای مجازی و تلفن همراه زمان گیر است و در مقاله مدیریت زمان بیان کردیم که یکی از قاتلان زمان گوشی و تلفن همراه ما است.

افرادی که دائماً از تنگی زمان و نرسیدن به کار ها شکات می‌کنند با ترک این عادت بد زمان بیشتری برای رسیدن به کارهایشان پیدا می‌کنند.

اگر عادات بد دیگری را می‌شناسید برایمان در پایین همین مقاله بنویسید.

موفق باشید.