استارت آپ و دنیای آن هر روز در حال پیشرفت و معرفی ایده های جدید است. در همه دنیا این اتفاق با سرعت خیلی بالا در حال شکل گیری بوده و در ایران هم رشد استارت آپ ها از این رقابت عقب نیافتاده است. هر روز ایده های جدیدی در ایران از طریق استارت آپ مطرح شده، ایده پرورانده و در نهایت تبدیل به یک بیزینس پردرآمد می‌شود. در ادامه این مقاله، با مطالب زیر درباره استارت آپ آشنا خواهید شد: 

  • استارت آپ چیست؟
  • معادل فارسی استارت آپ چیست؟
  • تعریف استارت آپ از نظر بزرگان دنیا
  • تاریخچه استارت آپ
  • تفاوت استارت آپ ها با کسب و کارهای سنتی
  • معرفی و بررسی 17 مورد از موفق ترین استارت آپ های ایران

استار آپ‌ها بر پایه ایده‌ها ساخته شده‌اند، ایده‌های دسته اولی که توسط هیچ کسی استفاده نشده است. بخترین راه برای پیدا کردن این ایده‌ها، رفتن سراغ مشکلاتی است که هنوز حل نشده است. 

استارت آپ چیست؟

اختلاف ‌بر سر تعریف استارت آپ زیاد است؛ اما نکته‌ی مشترک در همه‌ی آن‌ها این است که بر اساس یک ایده‌ی خلاقانه و جدید فعالیت آن‌ها آغاز می‌شود. این ایده‌ها بازار نیازمندی‌ها را هدف قرار می‌دهند و با ارائه‌ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا می‌کنند. برای این

بهترین و کامل ترین تعریفی را که برای یک استارت آپ می‌توان ارائه کرد، این است:

استارت آپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به وجود آمده است.

استارت آپ با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر به وجود آمده است

سازمان

منظور از سازمان هر نوع مجموعه ای از افراد (یا حتی یک نفره)، ابزارها، و روابط بین آن ها است، چه به صورت شرکت ثبت شده باشد چه نشده باشد. چه دفتر کار داشته باشد چه در زیر زمین خانه قرار داشته باشد.

استارت آپ - سازمان یعنی چه

موقت

یعنی استارت آپ ۱۰ ساله معنی ندارد. کار یک استارت آپ، یافتن سریع مدل کسب و کار مناسب طبق تعریف بالا، در کمترین زمان ممکن است. سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارت آپ هستند.

سرعت و زمان عوامل مهمی در استارت آپ هستند
سرعت و زمان عوامل مهمی در استارت آپ هستند

یافتن

این کلمه مهمی در این تعریف است. یک استارت آپ، برای یافتن هدفش در حال جستجو است. همواره در حال پژوهش و توسعه است. و باید بتواند مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند، و تکرارپذیر و مقیاس پذیر بودن آن را برای خود به اثبات برساند.

یک استارت آپ ، برای یافتن هدفش در حال جستجو است

عدم قاطعیت

یک عبارت مهم دیگر نهفته در تعریف استارت آپ ها، عدم قطعیت است. در واقع شما به عنوان یک استارت آپ، دقیقا نمی‌دانید که کدام روش جواب می‌دهد و کدام جواب نمی‌دهد. شما به عنوان یک استارت آپ مطمئن نیستید که پاسخ درست کدام است.

در گفتار عامیانه، استارت آپ ها، نمی‌دانند چیکار دارند می‌کنند در نتیجه شما و هم تیمی های شما باید افرادی باشند که با گام نهادن در وادی های ناشناخته و آزمایش و خطا، شکست خوردن و رد شدن، مشکل و ترسی نداشته باشند.

آزمایش و خطا کردن در استارت آپ مشکلی ندارد

مدل کسب و کار (Business Model)

مجموعه ایی از روش ها و راهکارهایی است که یک شرکت، بنگاه یا سازمان برای ایجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و …) بکار می‌برد.

ماهیت استارت آپ شما نحوه پول در آوردن در کارتان است

تکرارپذیر

یعنی اینکه آن مدل کسب و کار که با هدف درآمد زایی ایجاد شده است را بتوان بارها و بارها تکرار کرد و به ازای هر تکرار، درآمد افزایش پیدا کند. یعنی در کلام ساده تر، بتوان محصول یا خدمت ارائه شده را تولید انبوه کرد.

ویژگی تکرارپذیر در استارت آپ چیست؟
ویژگی تکرارپذیر در استارت آپ چیست؟

مقیاس پذیر

یعنی اینکه بتوان آن مدل کسب و کار را در آینده با افزایش منابع مالی، نیروی انسانی و … توسعه داد و روش های ایجاد، ارائه و کسب ارزش را بهتر، سریعتر و بیشتر کرد.

تکرارپذیری و مقیاس پذیری یک مدل کسب و کار، با خود، امکان رشد را به همراه خواهند آورد. بنابراین، هدف یک استارت آپ، رشد سریع است. این دو مفهوم مهم هستند که سودآوری و ثروتمند شدن را برای شما به ارمغان می‌آورند.

تکرارپذیری و مقیاس پذیری 2 ویژگی استارت آپ است

معادل فارسی استارت آپ چیست؟

اگر استفاده‌ از واژه‌ی استارت آپ را مناسب نمی‌دانید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای توصیف شرکت های استارت آپی، اصطلاح “شرکت نوپا ” می‌باشد. تعبیری که در ترجمه‌ی عنوان برخی از کتاب های مربوط به استارت آپ نیز به‌کار رفته است. در ادامه تعریف استارت آپ را از نظر صاحب نظران این حیطه می‌خوانیم.

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است.

تعریف استارت آپ از نظر استیو بلنک
تعریف استارت آپ از نظر استیو بلنک

تعریف استارت آپ توسط اریک ریس

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

تعریف استارت آپ از نظر اریک ریس

تعریف استارت آپ توسط دیو مک کلور

استارت آپ شرکتی است که درباره موارد زیر سردرگم است:

  1. محصولش چیست؟
  2. مشتریان آن چه کسانی هستند؟
  3. چگونه می‌تواند درآمدزایی کند؟

اگر یک استارت آپ پاسخ سه پرسش بالا را بیابد از استارت آپ بودن فاصله می‌گیرد و به کسب و کاری واقعی (کمپانی) تبدیل می‌شود.

تعریف استارت آپ توسط پاول گراهام

استارت آپ شرکتی است که ساخته شده تا به سرعت رشد کند. تازه نفس بودن هیچ شرکتی آن را به یک استارت آپ تبدیل نمی‌کند.

برای استارت آپ بودن، الزامی برای کار در زمینه فناوری و یا جذب سرمایه‌ وجود ندارد و تنها نکته مهم رشد است. هرچیز دیگری که به استارت آپ ها نسبت می‌دهیم از رشد می‌آید.

استارت آپ شرکتی است که ساخته شده تا به سرعت رشد کند

تاریخچه استارت آپ

اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، مطمئناً می‌توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسان ها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آن ها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد.

یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید.

اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

راز موفقیت استارت آپ های موفق در شجاعت و استقامت است

تفاوت استارت آپ ها با کسب و کار های سنتی

استارت آپ ها به صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند. بهتر است استارت آپ را مانند یک پیاز در نظر بگیریم که مراحل رشد خود را به صورت مرحله به مرحله طی کرده و به بلوغ می‌رسد. این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی معمولاً سرمایه یک کار جدید تأمین می‌شود و بلافاصله مراحل فروش آن نیز آغاز می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما یک کفش جدید را تولید کنید، برای آن بازاریابی انجام دهید، مشتریان خود را توسعه دهید و به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشید، شما مفهوم استارت آپ را به شکلی دقیق اجرا کرده‌اید. اما اگر یک مغازه اجاره کنید و کفش مربوط به برندهای مختلف را در آن قرار دهید و بفروشید، از یک سبک سنتی استفاده کرده‌اید.

مدیر استارت آپ باید توانایی تصمیم گیری داشته باشد

نکته مهم درباره استارت آپ ها

نکته مهمی که درمورد استارت آپ ها وجود دارد این است که پیشرفت آنها بر مبنای اصول علمی انجام می‌گیرد و حتی تبلیغات و فروش آنها نیز با توجه به مبانی علمی روز دنیا صورت می‌گیرد.

پس وقتی هدف شما راه اندازی استارت آپ است، باید یک دانش جدید را فرا بگیرید و به مرور زمان آن را توسعه دهید. این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی، می‌توانید تمامی مراحل کار را از پدر یا از استاد خود یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید.

پیشرفت استارت آپ ها بر مبنای اصول علمی است

استارت آپ های موفق ایران

خیلی از استارت آپ های موفق از ایده های خیلی ساده شروع شده اند و تا مدت ها نیز پا نگرفتند و این زمان، پشتکار، شجاعت، پذیرفتن شکست و خلاقیت بود که همه چیز را به گونه ای دیگر برایشان رقم زد.

به دلیل اهمیت استارت آپ ها قصد داریم در اینجا 17 استارت آپ معروف ایران که ضمن درآمدزایی بالا تقریبا در این زمینه پیشرو هستند را معرفی کنیم. برخی از این استارت آپ ها برند شده و از نظر ارزش گذاری بسیار بالا هستند.

  1. دیجی کالا
  2. آپارات
  3. کافه بازار
  4. تخفیفان
  5. اسنپ
  6. تپسی (tap 30)
  7. دیوار 
  8. علی بابا
  9. اسنپ فود 
  10. پتیا
  11. مهمانو 
  12. زوپ
  13. بی دود
  14. مامان پز
  15. دنگی پال
  16. بومی خانه
  17. اُتیچر

قبل از این که مطالب زیر را درباره استارت آپ های موفق ایرانی را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً سخنرانی آقای بیل گراس را هم که درباره 3 راز موفقیت در کسب و کار و استارت آپ صحبت می‌کند، مشاهده کنید.

1. دیجی کالا

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی آنلاین در ایران است که توسط برادران محمدی راه اندازی شده است. این وب سایت در آغاز راه خود تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپ تاب و… می‌نمود ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتادند. تا به امروز شاهد این هستیم که تقریبا کالایی نمانده که شما مشابه آن را در دیجی کالا یافت نکنید.

این فروشگاه در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد و محصولات حوزه‌های دیجیتال، فناوری، کسب‌و‌کار، محصولات خانگی و مواردی دیگر را به فروش می‌رساند. این شرکت یکی از نمونه‌های موفق استارت آپ ایرانی است که کار خود را از فروش محصولات کوچک و خرده‌ فروشی آغاز کرده و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران است.

استارت آپ های موفق ایران - دیجی کالا
استارت آپ های موفق ایران – دیجی کالا

2. آپارات

آپارات یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم‌های ویدیویی در ایران است که به عنوان اولین سرویس فعال در این حوزه خود را معرفی کرد. این سایت در واقع بومی سازی شده‌ی سایت یوتیوب می‌باشد که با فیلتر بودن این شبکه جهانی در ایران آپارات توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای این وب سایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند.

آغاز به کار آپارات به سال 1389 برمی‌گردد و توسط شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا راه‌اندازی شده است. درآمد این سرویس از طریق تبلیغات و فروش برخی محصولات خاص انجام می‌گیرد و در حال حاضر از لحاظ اقتصادی، یکی از بهترین شرکت‌های اینترنتی فعال در ایران به شمار می‌رود.

استارت آپ های موفق ایران - آپارات

3. کافه بازار

این شرکت بزرگترین بازار انواع اپلیکیشن های گوشی های هوشمند در ایران می‌باشد. موسسان این استارت آپ توانسته اند میلیون ها کاربر، تبلیغات کنندگان اینترنتی و برنامه نویسان گوشی های هوشمند را از طریق بسترهایی مانند آپ استور بازار به یکدیگر متصل نمایند.

پس از اینکه شرکت گوگل برای دسترسی کاربران ایرانی به برنامه های قرار داده شده در فروشگاه گوگل (گوگل پلی) محدودیت ایجاد کرد؛ شرکت آوای همراه هوشمند با بومی سازی برنامه ای مشابه برنامه گوگل پلی توانست تا حد قابل قبولی خلاء ایجاد شده برای کاربران اندرویدی را از بین ببرد و با در دسترس قرار دادن بازی ها و نرم افزار های تولید داخل سهم بزرگی در پیشرفت اینگونه بازی و نرم افزار ها ایفا نمود.

این زنبیل کوچک کمتر از 5 سال است که بافته شده است اما با همین سن کم توانسته به یکی از محل های مورد اطمینان برای دانلود بازی و نرم افزار اندروید تبدیل شود.

استارت آپ های موفق ایران - کافه بازار

4. تخفیفان

تخفیفان یکی از استارت آپ های منحصر به فرد و خاص در ایران است که مکانیزم‌های مختلفی برای ارائه تخفیف به مشتریان خود تعریف می‌کند. این گروه فعالیت خود را در سال 1390 با شعار «ارزان‌تر لذت ببرید» شروع کرده است و در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی، به معرفی تخفیف‌های متعلق گرفته به هر کالا می‌پردازد.

در وب سایت تخفیفان، خدمات مختلف مربوط به حوزه رستوران و کافی شاپ، هنر و تئاتر، تفریحی و ورزشی، آموزش، سلامتی و پزشکی، زیبایی و آرایشی، هتل و سفر و همچنین کالاها و برندها معرفی می‌شود و تخفیف برخی از آنها تا 90 درصد نیز می‌رسد.

استارت آپ های موفق ایران - تخفیفان

5. اسنپ

اسنپ یکی از استارت آپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber (بزرگترین شرکت تاکسی ‌رانی دنیا) است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

این شرکت که در سال ۱۳۹۳ توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینه‌ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد.

اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد! اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد.

جالب است بدانید که اسنپ از سال ۱۳۹۳ تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰ درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت ‌الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن ده ها هزار کاربر به‌عنوان راننده و صدها هزار کاربر به‌عنوان مسافر دارد.

6. تپسی (TAP30)

تپسی (TAP30) رقیب قدر اپیلیکشن اسنپ، سامانه هوشمند درخواست تاکسی است که در حال حاضر در شهرهای تهران و کرج و اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد خدمات خود را ارائه می‌دهد. تپسی از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با سفیران (رانندگان) مرتبط می‌سازد. شما به راحتی، با دو کلیک می‌توانید درخواست خودرو دهید و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنید.

پدیدآورنده این استارت آپ میلاد منشی پور نام دارد. میلاد در دانشگاه تهران مهندسی مکانیک خواند و سپس به فرانسه رفت و از مدرسه عالی مدیریت پاریس (HEC) در رشته MBA فارغ‌التحصیل شد. او ده سال تجربه‌ی کار و مدیریت در شرکت‌های معتبر بین‌الملی نظیر Boston Consulting Group و Bain & Company را دارد.

میلاد در این شرکت‌ها مدیر پروژه بود و به کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت (Microsoft)، دِل (Dell) و شرکت‌های خدمات مالی مشاوره داده است. او برای تدریس دوره‌ای کوتاه‌مدت در حوزه‌ی استراتژی و مشاوره در دانشگاه شریف، به ایران آمد و فضای کسب‌وکار ایران را در حوزه‌یIT مساعد یافت. در سال ۱۳۹۵ از کانادا به ایران بازگشت و تپسی را در همین سال راه‌اندازی کرد.

استارت آپ های موفق ایران - تپسی
استارت آپ های موفق ایران – تپسی

7. دیوار

دیوار از محبوبترین و معروفترین استارت آپ های ایرانی به حساب می‌آید. قطعاً برای شما هم پیش آمده که بخواهید وسیله‌ای را به صورت دست دوم خریداری نمایید یا وسایلتان را که دیگر برای شما کارایی‌ای ندارد به فروش برسانید.

این سایت، یک سایت فروش محصولات دست دوم می‌باشد و کابران می‌توانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آن ها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند. درج آگهی در این سایت هزینه ای ندارد ولی پس از مدتی که از ثبت آگهی شما می‌گذرد به دلیل اینکه ممکن است آگهی های مشابه ای بر روی آگهی شما قرار گیرد و یا بعد از یک ماه آگهی شما دیگر منقضی می‌شود. می‌توانید با پرداخت هزینه ای اصطلاحاً آگهی خود را نردبان کنید و دوباره آن را به بالای لیست فروش در سایت منتقل کنید.

همچنین می‌توانید آگهی خود را از نوع ویژه انتخاب کنید و با درج ستاره در کنار آگهی خود توجهات بیشتری را به سمت آن جلب نمایید. این سایت در حال حاضر دو اپلیکیشن برای گوشی هایی با پلتفرم اندروید و آی اُ اِس منتشر کرده که کاربران با استفاده از این آپ ها می‌توانند کالای مد نظر خود را بدون مراجعه به سایت خریداری نمایند. شیپور نام دیگر سایتی است که کاری مشابه سایت دیوار را انجام می‌دهد.

استارت آپ های موفق ایران - دیوار

8. علی بابا

علی بابا باسابقه‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین سامانه‌ی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بین‌المللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام می‌شود برای شما جستجو می‌کند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاین‌های خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آن ها موجود است انجام می‌دهد. همچنین برای خرید بلیط چارتر، علی بابا مطمئن‌ترین گزینه است، چرا که استرداد آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین می‌کند.

استارت آپ های موفق ایران - علی بابا

9. اسنپ فود

یکی از جذاب ترین استارت آپ های موفق ایرانی اپلیکیشن های سفارش آنلاین غذا می‌باشد. ایده این استارت آپ سرویس دلیوری غذا در کمترین زمان به همه نقاط تهران است.

این اپلیکیشن بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستوران های طرف قرارداد خود را به شما نمایش می‌دهد. بدین ترتیب، شما می‌توانید از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهید. این شرکت به تازگی و با توجه به سیاست های مجموعه روماک، به اسنپ فود تغییر نام داده است.

10. پتیا

شاید نام این استارت آپ را برای اولین بار است که می‌شنوید اما اگر حیوان خانگی دارید قطعاً از شنیدن این اسم خوشحال خواهید شد. این شرکت که کار خود را از خرداد ۹۶ آغاز کرده به شما این امکان را می‌دهد که به‌ راحتی بتوانید اقلام مورد نیاز حیوان خانگی خود را فراهم کنید.

پتیا تمامی محصولات، لوازم، غذاها و هر آنچه مربوط به حیوانات آپارتمانی و اهلی می‌شود را در دسته‌بندی‌های جداگانه به همراه تصویر، قیمت و توضیحات کامل در فروشگاه‌های لوازم حیوانات خود تعریف نموده است.

با سفارش اینترنتی از پتیا، مشتریان درگیر مشکلات ترافیک شهری و اتلاف وقت از پت شاپ موردنظر خود نخواهند شد.

حیوانات خانگی نیاز به توجه زیادی دارند و رفع نیازهای آن‌ها در دنیای پرمشغله امروز ما کار سختی به شمار می‌رود. استارت آپ پتیا با شناخت حساسیت افراد نسبت به حیوان خانگی خود اپلیکیشنی طراحی کرده که مخصوص این حیوانات دوست‌داشتنی است.

استارت آپ های موفق ایران - پتیا

11. مهمانو

در بسیاری از مراسم‌ها مانند همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، جلسات، مراسم عروسی و ترحیم و تورهای مسافرتی برگزارکنندگان معمولاً زمان کافی برای انتخاب و خرید اقلام پذیرایی باکیفیت را ندارند یا ساعات آن‌ها برای تهیه ملزومات بسیار محدود است.

مثلا نمی‌توانند شب‌ها به دلیل تعطیلی میدان‌های میوه و تره‌بار به خرید بروند و ناچار به تهیه اقلام با هزینه بالایی می‌شوند؛ همچنین شستن و بسته‌بندی اجناس خریداری‌شده با توجه به مشغله‌های فراوان، کاری دشوار است.

مهمانو یکی از استارت آپ های جدید ایران است که به کمک شما برای حل این مشکل برآمده است.

در حال حاضر فقط می‌توانید از طریق وب‌سایت مهمانو بسته‌های پذیرایی خود را سفارش دهید و پک‌های خود را تازه و باکیفیت رأس ساعت تحویل بگیرید.

استارت آپ های موفق ایران - مهمانو
استارت آپ های موفق ایران – مهمانو

12. زوپ

سلامتی و زیبایی برای همه مهم است ولی سردی و گرمی هوا یا دور بودن مطب دکتر یا شلوغ بودن و آلودگی و ترافیک و سختی وقت گرفتن و انتظار طولانی داخل مطب یا بسته بودن مطب در نصفه شب و روزهای تعطیل باعث می‌شود از رفتن به دکتر صرف نظر کنیم.

زوپ که ایده‌ای بسیار کاربردی جهت درمان بیماران به‌حساب می‌آید شرایطی قرار داده تا پزشک و بیمارش بتوانند در یک ارتباط ویدئوئی به رفع مشکل پیش‌آمده بپردازند.

یکی از مزیت‌های این استارت آپ دسترسی بیمار به پزشک در زمانی است که پزشک در سفر تفریحی یا علمی خارج از کشور به سر می‌برد.

زوپ یک وب سایت و اپلیکیشن برای مشاوره آنلاین ویدیویی و متنی بین پزشکان و مردم است که از چند مدت قبل فعالیت خودش را به صورت آزمایشی آغاز کرده ولی در همین مدت کوتاه توانسته حسابی بدرخشد.

استارت آپ های موفق ایران - زوپ

13. بیدود

سرویس دوچرخه اشتراکی در ۲۱۷ کلان شهر از کشورهای جهان به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و میزان استقبال در شهرهایی که با مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و صوتی دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار بیش تر از سایر نقاط جهان است.

شرکت “پاک چرخ ایرانیان” باهدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط‌ زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک دست به فعالیتی متفاوت زده است.

این شرکت در نظر دارد دوچرخه‌هایی را در سطح شهر قرار دهد تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

شما با انجام چهار حرکت ساده می‌توانید شهری با هوای پاک و بدون ترافیک داشته باشید.

کافی است در بیدود به دنبال دوچرخه بگردید و پس از یافتن نزدیک‌ترین دوچرخه به محل استقرارتان با گوشی همراه خود، QR کد درج‌شده بر روی دوچرخه را اسکن کنید تا قفل باز شود.

استارت آپ های موفق ایران - بیدود

14. مامان پز

مامان‌پز استارت آپی است که حتی نمونه خارجی ندارد و این یعنی تولد یک استارت آپ ایرانی‌الاصل.

تبسم لطیفی تحصیل‌کرده رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار در همان دانشگاه است.

در طی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه بود که به نیاز مهمی پی برد و آن تهیه غذا برای افرادی بود که به دلیل مشغله‌های مختلف نمی‌توانستند خودشان آشپزی کنند و الزاماً باید به غذاهای رستوران‌ یا فست‌فود رجوع می‌کردند.

کسب‌وکار نوپای مامان‌پز یک خلاقیت در بازار است نه محصول. این سایت با این ایده خلاقانه توانست برای هر دو طرف یعنی کسی که سفارش غذا را می‌دهد و هم کسی که غذا را تهیه می‌کند ارزش خلق کند.

مامان پز همچنین برای کسانی که توانایی و علاقه به آشپزی در منزل دارند می‌تواند یک منبع درآمد خانگی خوب باشد.

اگر چه تمام خدمات ارائه شده در این سامانه آنلاین نیست اما وب به عنوان بستر ارتباط و فروش، بار اصلی درآمد این کسب‌ و کار را بر عهده دارد.

استارت آپ های موفق ایران - مامان پز
استارت آپ های موفق ایران – مامان پز

15. دنگی پال

دنگی پال به‌ عنوان یک ایده استارت آپی، برای آسان کردن روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ آغاز به فعالیت کرده است. شما می‌توانید در دنگی پال گروهی تشکیل داده و مبلغی را ذخیره کنید، پس از اتمام سفر یا قرار دوستانه این نرم‌افزار به کمک شما می‌آید و مبلغ دقیق سهم هرکس را انتخاب کرده و به‌راحتی به‌حساب پرداخت‌کننده مبلغ، واریز می‌نماید.

استارت آپ های موفق ایران - دنگی پال

16. یومی خانه

یومی خانه فضایی کاربری برای ارتباط بین مردم با تأمین‌کنندگان و طراحان دکوراسیون است. شما با یومی خانه می‌توانید برای دکوراسیون منزلتان ایده بگیرید، محصولات و مبلمان خود را جست‌وجو کنید و خانه دلخواه خود را خلق کنید. مزیت این وب‌سایت نسبت به رقبای خود، خریداری محصولاتی است که شما از آن‌ها ایده می‌گیرید.

گاهی برای داشتن خانه‌ای زیبا نیاز به ایده و دیدن تصاویری از ترکیب رنگ دکوراسیون داریم. یومی خانه به ما کمک می‌کند تا خانه‌ای متفاوت داشته باشیم.

استارت آپ های موفق ایران - یومی خانه

17. اُنیچر

اُتیچر بستری را فراهم کرده تا همه بتوانند با استفاده از یک کامپیوتر خانگی به‌صورت شبانه‌روزی زبان بیاموزند. از دیگر امکانات این استارت آپ این است که می‌توانید استاد انگلیسی خود را از ساکنین سایر کشورها انتخاب کنید؛ البته برای بهره بردن از تمامی امکانات اُتیچر، ناچار به پرداخت هزینه هستید.

استارت آپ های موفق ایران - اُتیچر

استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند است که یک گردهمایی به صورت آموزشی و تجربی برای کارآفرینان و افراد ایده‌پرداز است تا در جریان آن بتوانند ایده‌های خود را با یکدیگر در میان گذاشته و آن ها را در معرض قضاوت داوران و مربیان قرار دهند. این برنامه از این جهت اهمیت دارد که تعداد افراد شرکت کننده در آن زیاد است و در کشورهای معتبر دنیا اجرا می‌شود. کشور ما نیز هر ساله این برنامه را اجرا می‌کند که در سال جاری در 20 اسفند برگزار خواهد شد.

روند اجرای استارت آپ ویکند بدین صورت است که افراد شرکت کننده از عصر پنجشنبه در یک محل گرد هم می‌آیند و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. به کسانی که ایده دارند، 60 ثانیه وقت داده می‌شود تا در مورد ایده خود صحبت کرده و توجه شرکت‌کنندگان را به آن جلب کنند.

پس از مطرح شدن هر کدام از این ایده‌ها، افراد شرکت‌کننده به یکی از این تیم‌ها جذب شده و در کنار یکدیگر زمینه تجاری‌سازی ایده مورد نظر را فراهم می‌کنند. تمامی این مراحل در طی سه روز انجام می‌شود و گردهمایی در ساعت 9 شب یکشنبه هفته بعد به پایان می‌رسد.

مراسم اختتامیه این گردهمایی شامل معرفی ایده‌های برتر و استارت آپ های برتر است که شامل افرادی می‌شود که توانسته باشند بهترین راهکار ممکن را برای تجاری‌سازی محصول مورد نظر معرفی کنند.

استارت آپ های موفق ایران - ویکند
استارت آپ های موفق ایران – ویکند

شاید ایده خود را به‌اندازه کافی کارآمد ندانید اما بهتر است بدانید شاید با مطرح کردن آن بتوانید مشکلات زیادی را حل کرده و به اقتصاد کشور کمک کنید.

موفق و سربلند باشید.