روز دوشنبه مورخ 98/6/11 جلسه ششم دوره استاد برتر با حضور اساتید درجه یک شهرستان اسلامشهر برگزار شد. مباحث مطرح شده در دوره استاد برتر ویژه افرادی ست که مایل هستند در حوزه تدریس به موفقیت های بالایی دست پیدا کنند و یا علاقه مند هستند که فعالیت حرفه ای خود را در این حوزه به صورت جدی آغاز کنند. مطالبی که در این دوره آموزشی در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد، در کمتر کلاس و یا کارگاهی به افراد آموزش داده می‌شود. در صورتی که در حوزه مهم ترین و کلیدی ترین نکاتی قرار دارند که هر مدرس باید به آن واقف باشد.

مرور مطالب جلسه گذشته در آغاز هر جلسه

یکی از بهترین و مهم ترین اتفاقاتی که در شروع هر یک از جلسات  رقم می‌خورد، مروری بر مطالب جلسه گذشته است. با این کار شرکت کنندگان با آمادگی ذهنی بیشتری برای یادگیری مطالب جدید پیش خواهند رفت. و حتی موجب می‌شود افرادی که در جلسه گذشته به هر دلیلی غایب بوده اند و نتوانسته اند شرکت کنند، به طور نسبی به بخشی از مطالب آگاهی پیدا کنند و با ذهن بازتر مطالب جدید را فراگیرند.

این مرور در هر جلسه توسط یکی از شرکت کنندگان انجام می‌گیرد و توانایی آنها را در زمینه ارائه سخنرانی به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. به علاوه هر یک از افراد می‌توانند از دیدگاه خود، برداشتی که از مطالب داشته اند بیان کنند و به این شکل مطالب از جنبه های مختلف مرور می‌شوند.

آموزش مبحث متفاوت “هضم تجربه”

یکی از مهارت های مهم و کاربردی برای افرادی که علاقه مند به کسب موفقیت های بیشتر هستند و دوست دارند در حوزه فعالیت های خود به طرز قابل توجهی بدرخشند، این است که بتوانند از وقایعی که در اطراف آنها اتفاق می افتد “هضم تجربه” داشته باشند. مبحث متفاوتی که باعث می‌شود شخص چندین برابر حرفه ای تر و قوی تر ظاهر شود و تا حد زیادی نسبت به دیگران تمایز داشته باشد.

مفهوم اصلی “هضم تجربه” این است که افراد بتوانند از اتفاقات اطراف خود بهترین نکته را با توجه به شرایط خود برداشت کنند. در اصل به هیچ عنوان به این معنی نیست که از اعمال و برنامه های سایرین کپی برداری کنند و عیناً همان را تکرار کنند، بلکه به این مفهوم است که دریابند کدام بخش از موضوع برای آنها و با توجه با شرایط آنها کاربرد دارد و آن را پیاده سازی کنند.

استاد برتر
استاد برتر

چرا “هضم تجربه” مهم است؟

بدون شک اینکه شخص بخواهد هر تجربه ای را به تنهایی به دست آورد و در هر زمینه ای خود بخواهد زمان زیادی را صرف آزمون و خطا نماید، می‌تواند تا حد زیادی زمان بر باشد و او را از مسیر اصلی پیشرفت خود دور کند. به همین دلیل است که با استفاده از مهارت هضم تجربه می‌توان از بروز این موارد جلوگیری کرد و به جای اینکه خودتان مسیری را طی کنید تا به نقص ها و مزایای آن پی ببرید، از تجربیات دیگران بهترین برداشت ها را انجام می‌دهید و تا حد زیادی به سمت جلو حرکت می‌کنید.

با استفاده از مهارت هضم تجربه میتوانید یه تجربیاتی دست پیدا کنید که کسب هر یک از آنها نیازمند صرف سالها عمر و انرژی می‌باشد. و حتی در کم سن ترین حالت ممکن میتوانید سرشار از تجربه های مفید باشید به شرطی که به این مهارت تسلط کافی و لازم را داشته باشید و بتوانید به درستی از آن استفاده کنید.

استاد برتر
استاد برتر

تمرین سخنرانی شرکت کنندگان

مزایای بی شمار سخنرانی در جمع بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل یکی از اصلی ترین تمریناتی که در دوره بلند مدت استاد برتر بر آن اتکا شده است این است که افراد بتوانند به این مهارت مهم تسلط کامل داشته باشند. در هر یک از جلسات سعی بر این است که حداقل دو نفر از شرکت کنندگان بتوانند برای چند دقیقه این تمرین مهم و ضروری را در حضور دیگران انجام دهند تا مهارت های آنها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

به این ترتیب تا پایان دوره هر یک از افراد، حداقل دو بار تجربه سخنرانی در یک جمع بزرگ را خواهند داشت و این موضوع کمک شایانی به بالا رفتن اعتماد به نفس آنها، تقویت بیان، رفع خجولی و بسیاری موارد دیگر خواهد کرد.

استاد برتر
استاد برتر

اهمیت سخنرانی در حوزه تدریس

تا زمانی که شخص نتواند به خوبی صحبت کند و منظور خود را با درستی و در عین حال با جذابیت بالا با دیگران انتقال دهد، بدون شک نمی‌توان به او لقب یک مدرس حرفه ای را داد. زیرا اولین ویژگی که یک مدرس را در درجه اول از دیگران متمایز می‌کند، توانایی سخنرانی وی و مهارت های کلامی او می‌باشد. به همین دلیل در این جلسه به طور کامل به توضیح اهمیت سخنرانی و همچنین نحوه طراحی یک سخنرانی جذاب برای مخاطب، پرداخته شد. قطعاً لذت سخن شما زمانی با اوج خود خواهد رسید و بیشترین اثر را بر مخاطب شما خواهد داشت که بتوانید آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن و شیوه ای هیجان انگیز برای مخاطب خود اجرا کنید.

استاد برتر
استاد برتر

آموزش طراحی نحوه سخنرانی

سخنرانی بر اساس روش ABCC یکی از جذاب‌ترین روش های طراحی سخنرانی می‌باشد.

به این ترتیب که در مرحله اول سخنران باید به گونه ای آغاز کند که بتواند توجه مخاطب را به طور کامل به خودجلب کند. در واقع یعنی باید یک شروع هیجان انگیز داشته باشد.

در مرحله بعدی که میانه یا همان پیکره سخنرانی می‌باشد، باید مطالبی عنوان شود که دارای جذابیت باشد و برای مخاطب ایجاد هیجان کند و با اشتیاق به سخنان شما گوش دهد.

و مرحله سوم یا جمع بندی دقیقا زمانی است که سخنران باید یک جمع بندی از گفته های خود در اختیار مخاطب قرار دهد و به نوعی ذهن او را درگیر سازد.

و مرحله پایانی زمانی است که باید از مخاطب خود بخواهید که نوعی از تمرینات را انجام دهد و در واقع او را دعوت به اقدام کنید. ‌

هر یک از این مراحل با طور مفصل در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و آموزش های لازم ارائه شد.

سعی بر این است که در هر جلسه استاد برتر بتوانیم کاربردی ترین مطالب را در اختیار مخاطبان قرار دهیم و گامی موثر در زمینه آموزش آنها برداریم. امید است که موثر و مفید واقع شود.

با آرزوی موفقیت برای تمامی مشتاقان این مسیر…