جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راز موفقیت بیل گیتس

راز موفقیت بیل گیتس دیگر راز نخواهد بود. چرا که امروز با خواندن این مقاله قرار است این راز فاش شود. امیدوارم که شما هم از موفقیت‌ها و از شکست‌ها او درس بگیرید و هضم تجربه کنید. زندگی بیل گیتس پر از اتفاقات خوب بدی بوده است که از هر کدام از آن‌ها باید درس‌های زیادی گرفت. راز موفقیت بیل گیتس همان چیزی است که اکثر افراد موفق را به موفقیت رسانده است. با مقاله زندگی نامه بیل گیتس همراه باشید تا ببینید بیل گیتس چه کار کرده که ما نکرده‌ایم؟

در ادامه با دارن هاردی و زندگینامه او بیشتر آشنا خواهید شد… همچنین اگر خواستید می توانید مقالات دیگر زندگینامه افراد موفق مانند برایان تریسی را هم مطالعه کنید تا با آن ها بیشتر آشنا شوید. چون داستان موفقیت آن ها، می تواند چراغ راه ما در این مسیر باشد. دیگر مقالات افراد موفق را در طول متن به شما معرفی خواهم کرد.

در این مقاله تنها به راز موفقیت بیل گیتس، سومین میلیاردر دنیا با ثروت کنونی ۱۰۸ میلیارد دلار پرداخته شده است. اما اگر علاقمند هستید که دلیل موفقیت ثروتمندترین فرد دنیا را بدانید، توصیه می‌کنم حتماً مقاله زندگی نامه جف بزوس را بخوانید. مدیر عامل فروشگاه آمازون در سال ۲۰۱۸ به تفاوت بسیاری زیاد از بیل گیتس پیشی گرفت و عنوان ثروتمندترین فرد دنیا را به خودش اختصاص داد. امیدورام حتماً آن را بخوانید و از راز موفقیت او آگاه شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید

بیل گیتس کیست؟

بیل گیتس، پسری زاده ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ است. در حقیقت اسم او ولیام هندری گیتس سوم (william henry gates III ) است. اما با اسم بیل گیتس معروف شد. بیل گیتس دوران کودکی‌اش را در واشنگتن گذراند. او با خانواده ۵ نفره خود اوقات خوشی را سپری می‌کرد. او دو خواهر به نام های کریستانا و لیبی داشت.

بیل خیلی مادرش را دوست داشت و همچنین کمک بسیار زیادی را به او در نگه‌داری از خواهر کوچک‌ترش کرد. مادر او یک معلم بود و او خیلی چیزهایی که در آن‌ها مهارت داشت را از او یاد گرفته بود. مادرش او را به هر جلسه‌ای که می‌رفت همراه خود می‌برد. حتی در دیدارهایی که با رؤسای ای بی ام داشت، بیل گیتس را با خودش می‌برد. یکی از دلایلی که باعث موفقیت این میلیاردر شد، این بود که او از همان کودکی علاقمند خواندن کتاب بود و در مذاکرات زیادی حضور داشت. این کارها باعث تقویت روحیه مدیریت بیل گیتس شد و او را شجاع‌تر از پدر خجالتی خودش ساخت.   

همانطور که گفتم، ولیام گیتس (William Henry Gates II) پدر بیل گیتس، یک وکیل خجالتی بود. او دوست داشت که بیل راه او را پیش بگیرد و در آینده مثل او وکیل شود. اما بیل کسی نبود که بتواند آرزوی پدرش را برآورده کند. 

پدر بزرگ مادری بیل گیتس، صاحب بانکی بود که با شرکت‌های خیلی بزرگی کار می‌کرد. علاوه بر آن، این بانک فرصت‌هایی را برای بیل ایجاد کرده بود که او بتواند راه‌های حسابداری را یاد بگیرد و بداند که چطور در بازار سرمایه گذاری کند. بیل گیتس، تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی وقت خودش را در کنار پدر بزرگش صرف می‌کرد و در حال یادگیری از او بود.

کودکی بیل گیتس

دوران طلایی بیل گیتس

معمولاً، اکثر افراد موفق از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اند یا اصلاً به مدرسه نرفته‌اند، اما بیل آنقدر کتاب می‌خواند و همیشه در حال یادگیری بود، اصلاً اوضاع طوری شده بود که پدر و مادر او وقتی دیدند که او نمی‌تواند به خوبی در این مدارس با دیگران ارتباط برقرار کند؛ او را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام کردند. مدرسه‌ای به نام لیک ساید که بیل گیتس در آن‌جا بهترین دوست خودش را پیدا کرد.  

زندگی بیل گیتس را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. بیل گیتس قبل از دیدن کامپیوتر، و بیل گیتس بعد از دیدن کامپیوتر. کامپیوتر باعث تغییرات زیادی در زندگی ای میلیاردر شد. مثلاً در دروان دبیرستان سیستم مدرسه‌اش را هک کرد و کلاس‌هایش را طوری تنظیم کرد که در کلاس دختران باشد. با آن‌ها برود و بیاید. 

کار جالبی بود، اما باید بگویم که همه این کارها زیر سرمدرسه‌ای بود که در آن درس می‌خواهند. یک شرکت کامپیوتری به  مدرسه لیک ساید پیشنهاد داد که برای دانش آموزان خود کامپیوتر تهیه کند و مدیریت هم این پیشنهاد را قبول کرد. با حضور کامپیوتر، بیل و دوستش پل آلن خیلی به برنامه نویسی علاقمند شودند و تمام وقت خودشان را صرف این را می‌کردند. به طوری که ای دو دوست در سن ۱۲ سالگی برای شرکتی که آن کامپیوتر را ارائه داده بود، برنامه نوشتند. یعنی با همان دستگاه PDP-10 که مدرسه خریداری کرده بود برای آن شرکت برنامه نویسی کردند.

بیل گیتس در دوران ابتدایی سیستم مدرسه را حک کرد و کلاس هایش را با دختران تنظیم کرد
بیل گیتس در دوران ابتدایی سیستم مدرسه را حک کرد و کلاس هایش را با دختران تنظیم کرد

آیا بیل گیتس دانشگاه رفت؟

بیل گیتس دیپلم خودش را از همان مدرسه لیک ساید گرفت. بعد از آن برای این بتواند آروزی وکیل شدن پدرش را برآورده کند به دانشگاه رفت. اما بیل گیتس اصلاٌ دوست نداشت که دانشگاه برود، با این که در آزمون ورودی دانشگاه از مجموع ۱۶۰۰ امتیاز، امتیاز ۱۵۹۰ را کسب کرده بود، اما حس خوبی نداشت. پس برای همین دانشگاه را خیلی زود ترک کرد و سریع رفت سراغ کار.  

همانطور که گفتیم، بیل گیتس تا جایی در دانشگاه حضور داشت، شگفتی‌های زیادی آفرید. همان سال اولی که  در دانشگاه هاروارد درس می‌خواند، نمونه کاری را به زبان بیسیک (Basic) برای میکرو کامپیوترهایش نوشت. با این که بیل در دانشگاه بود، اما همچنان با پل آلن در ارتباط بود و بعدها از دانشگاه رفت و همکار او در یک شرکت کامپیوتری شد.

هیچ وقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، در این صورت به خودتان توهین کرده‌اید
هیچ وقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، در این صورت به خودتان توهین کرده‌اید

بیل گیتس از دانشگاه اخراج شد؟

از دیگر اتفاقات خوبی که دانشگاه هاوارد برای بیل گیتس رقم زد، آشنایی با یک دوست خوب بود که باعث می‌شد تیم او از قبل کامل‌تر شود. این برنامع نویس فوق العاده کیس نیست جز استیو بالمر. کسی که الآن یکی از اعضای هیئت مدیره مایکروسافت است و از ثروت خوبی نیز برخوردار است.

بیل گیتس دانشگاه را ترک کرد چون احساس کرد که دانشگاه جایی نیست که او بتواند استعدادهای خودش را اثبات کنید. واقعاً هم باید گفت که دانشگاه آنجایی نبود که او بتواند استعدادهای خودش را ثابت کند. او در ترم دوم دانشگاه خود مسئله ریاضی‌ای را حل کرد که تا به حال کسی نتوانسته بود راه حلی برای آن پیدا کند. این مسئله فوق العاده پیچیده، درباره چیدن پنکیک‌ها بر روی یک دیگر بود که راه حل بیل گیتس برای ۳۰ سال تنها راه حل آن مسئله بود.

بزرگ‌ترین رازی که در موفقیت بیل گیتس نقش داشت، همین تصمیم درست در موقعیت مناسب بود. او آدم برون گرا و مدیری بود. اگر می‌خواست در دانشگاه بماند، باید قید مدیریت کردن را می‌زد و به حرف‌های پدر و مادرش گوش می‌کرد که مطمئناً نتایج خوبی نداشت. در اصل راز موفقیت او در این بود. هر وقت می دید که دیگران به یک سمت می‌روند، او در جهت مخالف آن‌ها قدم برمی‌داشت.

اخراج شدن از دانشگاه بزرگ‌ترین موفقیت زندگی من بوده است
اخراج شدن از دانشگاه بزرگ‌ترین موفقیت زندگی من بوده است

جرقه مایکروسافت در ذهن بیل گیتس

بیل گیتس از همان دوران دبیرستان، وقتی که با کامپیوتر مدرسه کار می‌کرد، فکر ساختن شرکت مایکروسافت را در ذهنش می‌پروراند. همیشه می‌خواست شرکتی را راه بیندازد که مینی کامپیوتر، یا بهتر بگویم کامپیوترهای خانگی (personal computer) را با قیمت ارزان و کاربری بالا به مردم ارائه کند. بیل گیتس همیشه با خودش می‌گفت که کامپیوترها روزی به ارزشمندترین وسایل روی میزها تبدیل می‌شوند و واقعاً هم چنین اتفاقی افتاد. 

پس دوستان دوران مدرسه دور هم جمع شدند تا این شرکت خارق العاده را بیان بگذارند. بیل گیتس و پاول آلن (paul allen) بعد از اخراج شدن از MITS تصمیم به ساخت این شرکت گرفتند و با تیم کوچک خود شروع به کار کردند.

رهبران آینده کسانی هستند که به دیگران قدرت بدهند
رهبران آینده کسانی هستند که به دیگران قدرت بدهند

دلیل انتخاب اسم مایکروسافت

بنیان گذاران این غول کامپیوتری بر این باور بودند که کامپیوتر بالاخره روزی به ارزشمندترین وسیله روی هر میزی می‌شود و هر کسی در هر خانه‌ای یکی از آن‌ها را خواهد داشت. اما بعد از این که مایکروسافت محبوب شد، برای بسیاری از افراد سؤال پیش آمد که چرا اسم این برند مایکرو سافت است؟

دلیل این انتخاب فقط به خاطر یک حقیقت ساده بود. از آن زمانی که این دو دوست شروع به کار در این شرکت کردند، از آن‌جایی که بیل گیتس برون گرا بود و خیلی خوب می‌توانست مسائل را مدیریت کند، مدیریت شرکت را به عهده را به عهده گرفت. ایده اسم مایکروسافت هم از خلاقیت‌های مدیر عامل این شرکت بود. در اصل، مایکروسافت ترکیبی از دو واژه مایکروسیستم (Microsystem)  و سافتور (software) است که کاملاً ماهیت این شرکت را نشان می‌دهد.

بیل گیتس کیست

راز موفقیت بیل گیتس در کامپیوتر

بیل گیتس و پل آلن در سال ۱۹۷۰، وقتی که تنها ۱۵ سال داشتند، برنامه‌ای را نوشتند به نام (Traffic-o-Data) که بر روی آمد و شد رفت  آمد‌های شهر سیاتل نظارت داشت. این دو هکار از طریق این راه ۲۰ هزار دلار سود کردند. همین موفقیت باعث شد که فکر باز کردن یک شرکت نرم افزاری را بکنند. در ادامه می‌خواهم داستان اولین سیستم عامل این دو دوست را بگویم.

خب، همه این ماجراها از آنجایی شروع شد که شرکت کامپیوترسازی ام‌آی‌تی‌اس(MITS) مقاله‌ای را در رابطه با تراشه مینی کامپیوتر (Alt-air 8800) نوشته بود. بیل و آلن هر دو به این فکر می‌کردند که این تراشه چقدر می‌تواند در دنیای رایانه مفید باشد. این کامپیوتر وسیله کاملی بود، اما بیل گیتس و پل آلن معتقد بودند که می‌توانستند آن را بهتر کنند. پس با شرکت MITS تماس گرفتند و گفتند که برنامه‌ای دارند که روی کامپیوتر Altair اجرا می‌شود. با این که آن‌ها نه تراشه، و نه برنامه داشته باشند این کار را کردند.

برای همین مدیر مجموعه، این برنامه نویسان را دعوت کرد تا بیایند کار خودشان را ارئه بدهند. اما بیل گیتس با بهانه تراشی و سرکار گذاشتن مدیر شرکت، بعد از دو ماه کار کردن در آزمایشگاه دانشگاه هاروارد برنامه را به MITS تحویل دادند. آن برنامه باز خورد خوبی داشت و هر دو در آن شرکت استخدام شدند.

شاید این جهان مطعلق به من نباشد، ولی همه چیز در این دنیا برای من خوب پیش می‌رود
شاید این جهان مطعلق به من نباشد، ولی همه چیز در این دنیا برای من خوب پیش می‌رود

افسانه مایکروسافت، بیل‌گیتس

از بیل گیتس، باید به عنوان قلب تپنده مایکروسافت یاد کرد. کسی که خلاق ویندوزهای فوق العاده‌ای است که اکثر ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر بخواهم یکی از دیگر از رازهای بیل گیتس را برای شما فاش کنم، باید بگوییم که او اهداف خیلی بزرگی را داشت. فقط نمی‌خواستد که یک سیستم عامل را طراحی کند، بلکه قصد داشت بهترین سیستم عاملی را ایجاد کند که تا به حال انسان توانسته بسازد.

آغاز این بلند پروازی‌های مدیر عامل مایکروسافت از زمانی شروع شد که او شبکه اجتماعی بزرگ لینکدین (Linkdin) را به قیمت ۲۶ میلیارد دلار خریداری کرد. شبکه‌ای که با بروز رسانی‌های این کمپانی، به یکی از بهترین شبکه‌ها برای پیدا کردن فرصت شغلی است. همچنین او به سمت شبکه بزرگ اسکایپ(skype) رفت و آن را به ارزش ۸ میلیون دلار خریداری کرد. شبکه‌ای که امروزه تمام کابران ویندوز را به صورت تصویری به هم متصل کرده است و افراد در هر موقعیتی می‌توانند از راه دور ارتباط تصویری بگیرند و جلسات خودشان را به صورت مجازی برگزار کنند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که بیل گیتس را به غول کامپیوتری دنیا تبدیل کرده است، این است که او در همه سیستم‌ها کامپیوتری دنیا نقشی را ایفا کرده است. ویندوز در تمامی کامپیوترهای دنیا وجود دارد و مایکروسافت تلاش کرده است که حداقل شده در یک برنامه از آن سیستم نقش آفرینی کند و خودش را در آن تجارت سهیم کند. حتی با فیس بوک هم همکارهی‌هایی را داشته است و قسمتی از سهام آن را خریداری کرده است. خلاصه، باید گفت هر کسی که می‌خواهد به موفقیت عظیمی در این عرصه دست پیدا کند، باید مایکروسافت را شریک و همکار خودش کند. یعنی باید به پادشاه دنیا فناوری بگوید که قرار است چه کار کند. 

بیل گیتس کیست
بیل گیتس کیست

شغل بیل گیتس

اکثر ما بیل گیتس را به عنوان مدیر و برنامه نویس ارشد شرکت مایکروسافت می‌شناسیم. برنامه نویسی که در همه ساختارهای کامپیوتری جهان دست داشته و سود خوبی را از این راه به جیب زده است. مثلاً وقتی که ویندوز را طراحی کرد، آن را فقط برای یک شرکت مخصوص نساخت، بلکه آن را به صورت جداگانه به کاربران می‌فروخت. همین کار بود که در سن ۲۵ سالگی به ثروت ۲.۵ میلیون دلار رساند.

مزیتی که ویندوز نسبت به بقیه سیستم عامل‌ها داشت، استفاده راحت و کاربردی بود. البته، خالی از لطف نماند که این ایده‌های زیبا برای اپل بوده است که در مقاله زندگی نامه استیو جابز، پدر اپل به طور مفصل درباره داستان دشمنی این دو شرکت توضیح داده‌ام. امیدوارم حتماً آنر ا بخوانید. چرا که خود بیل گیتس هم استیو جابز را ستایش می‌کرد. 

آن دورانی که به ای بی ام قول داده بود سیستم عاملی برای آن‌ها طراحی می‌کند ولی اصلاً کاری برای آن نکرده بودند، او سیستم عاملی را از طرف شرکتی اهل سیاتل به قیمت ۵۰ هزار دلار خرید و به نام مایکروسافت داس (MS-DOS) به ای بی ام تحویل داد و کلی پول از این راه به جیب زد. یا اصلاً آن دورانی که هیچ چیزی برای ارائه نداشتند و در تمام رسانه‌ها در بوق و کرنا کردند که مایکروسافت قرار است سیستم عامل جدیدی را ارائه کند در حالی که دو سال بعد، قبل از این که اپل مکینتاش را ارائه بدهد وارد بازار کردند.

خلاصه، اگر بخواهم درباره یکی دیگر از رازهای این میلیاردر به شما بگویم، می‌گویم که او آموزش هوش مالی خوبی دیده بود. یادتان هست که به شما گفتم بیل بیشتر وقت خودش را در کنار پدر بزرگ بانک دارش می‌گذراند، آن تکنیک‌هایی که در گذشته یاد گرفت، الآن به کارش آمده.

چه در سفر باشد، چه در خانه باشد همیشه همراه‌اش کتاب است

اختراعات بیل گیتس

اولین سخت افزاری که مایکروسافت به در بازار منتشر کرد، یک موس بود که در سال ۱۹۸۳ توجهات بسیاری از افراد را به خودش جلب کرد. وقتی که ایده‌های خلاقانه بیل و دوستانش مورد توجه مردم قرار گرفت، بیل گیتس سخت‌تر از گذشته در این زمینه کار کرد و به همراه تیمش توانست گجت‌های زیبایی را طراحی کند.

از جمله اختراعاتی که مورد توجه مردم قرار گرفتند عبارت‌اند از، سریفس لپ‌تاپ (surface laptop)، سرفیس پرو (surface pro)، سرفیس بوک (surface book)، سرفیس ستادیو (surface studio)، سرفیس هاب (surface Hub) و سرفیس گو (surface go). در ادامه، می‌خواهم درباره سه تا از محصولات انتقلابی صحبت کنم که تحولات زیادی را هم برای شرکت مایکروسافت و هم برای دنیای تکنولوژی آفریده است.

بیل گیتس در بزرگسالی

۱.سرفیس بوک (surface book)

تا به حال فکر کرده بودید که با خرید یک لپ تاپ می‌توانید هم تبلت داشته باشید و هم لپ تاپ؟ خب، اگر از آن دسته افراد هستید، مایکروسافت این کار را برای شما کرده است. این شرکت کیبوردهای اختصاصی برای این محصول درست کرده است که می‌توانید حس لپ تاپ را تجربه کنید و با جدا کردن صفحه لپ تاپ از کیبورد، حس تبلت را تجربه کنید. به عبارتی، با یک تیر دو نشان می‌زنید. 

یکی از ویژگی‌هایی که بسیاری از اهالی تکنولوژی را شگفت زده کرده بود، این بود که چطور این شرکت واشنگتونی توانسته بود ویژگی‌های مورد نیاز برای یک لپ تاب خوب را در صفحه‌ای ۱۳ اینچی بگنجاند. قطعاتی که در تولید کمتر تبلتی مورد استفاده قرار می‌گیرید. همین عامل باعث شده است که قیمت این کامپیوترها کمی بالا برود و از توان مالی برخی افراد خارج باشد. تا به سال ۲۰۲۰، ۳ مدل از این لپ تاپ‌ها تولید شده است که یکی از یکی دیگر بهتر است. 

surface book
surface book

۲.آفیس (Office)

خب از زمان ویندوز ویستا به بعد، مایکروسافت سری نرم‌افزارهای اداری خود را راهی بازار کرد. اما در حرکتی خلاقانه، در سال ۱۹۸۸ برنامه‌هایی از قبیل ورد(word) و اکسل(xcel) در بسته‌ای به نام آفیس قرار داد که مشترکین می‌توانستند آن را به صورت ماهانه اجاره کنند. البته در طی دوره‌های جدید بیل گیتس و تیمش برنامه‌ها را به شکل شگفت انگیزی توسعه داده‌اند. آفیس بخش عظیمی از درآمد مایکروسافت را تشکیل می‌دهد و سالانه شرکت‌ها و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. 

نرم افزار آکسفورد بیل گیتس

۳.سرفیس پرو (surface pro)

مایکروسافت اولین بار در سال ۲۰۱۲ به صورت حرفه‌ای وارد بازار لپ تاپ شد. سرفیس‌های معجزه‌آسای مایکروسافت در مدت کوتاهی غول‌های بزرگی چون اپل، گوگل و دیگر شرکت‌ها را شکست دادند. یکی از ایده‌های جذاب گروه طراحی این محصول، قلم طراحی آن بود. بسیاری از افراد دوست نداشتند که روی صفحات تایپ کنند. پس بیل گیتس به موقع عمل کرد و زود قلم‌هایی با کاربری بالا برای نوشتن و طراحی عرضه کرد.

بیل گیتس تمام تلاش خود را برای این محصول کرد. بالاخره، این اولین تجربه حضور آن‌ها در زمینه سخت افزار بود و باید با ایده‌هایی خلاقانه ظاهر می‌شدند. برای همین، بیل گیتس استفاده کردن از ویندوز بر روی این دستگاه‌ها را به مدت ۶ ماه اول رایگان کرد. علاوه بر آن، سیستم‌های مخصوص و سفارشی را به این دستگاه‌ها می‌داد. مثلاً، اگر شما الآن یک سرفیس پرو ۷ بخرید، از ویندوز ۱۰ پرو بهره می‌برید که مایکروسافت آن‌ها را به دیگر سیستم‌ها ارائه نمی‌دهد. به عبارتی مختص به آن دستگاه فقط طراحی شده‌اند.

خلاصه،سرفیس‌ها شاهکاری هستند که هیچ کس تصور نمی‎کرد که روزی به حقیقت برسند. شاهکارهایی که با طراحی شگفت انگیز خود، زیبایی تمام عیار را به دستان شما می‌بخشند.

بیل گیتس کیست
بیل گیتس کیست

چرا بیل گیتس موفق شد؟

ویندوز، همان اختراعی بود که بیل گیتس را به کل دنیا معرفی کرد. یک ایده خلاقانه، باعث شد که یک فرد یک شبه میلیاردر شود و دو سال بعد به ثروتمندترین فرد روی زمین تبدیل شود. به نظر شما آیا این منطقی است؟ یعنی یک ایده همه چیز کار است. اگر این طور بود، خیلی از افراد بودند که خیلی ایده‌های خلاقانه‌تری داشتند ولی نتوانستند با آن به جایی برسند. 

بیل گیتس زیاد خلاق نبود، بلکه شجاع بود! این شهامت او بود که او را به کل دنیا نشان داد. او در برابر هیچ مانعی نمی‌ایستاد و تمام تلاش خودش را می‌کرد تا به هدفی که دارد برسد. حتماً آن هدف آنقدری برای او ارزشمند بوده است که ارزش خطر کردن کل زندگی‌اش را داشته. حتماً ارزش این را داشته که تمام دار و ندار زندگی را بفروشد و در راه هدفش آن‌ها را یکی یکی فدا کند. حتماً داشته. وقتی موفقیت می‌بیند که کسی اینقدر مشتاق رسیدن به آن است. چرا آن را به او ندهد. 

مثلاً بیل گیتس سیستم عامل ویندوز ان تی (windows NT) قانون کپی رایت را رعایت نکرده بود و همین کار او باعث شد که تا سال‌ها در جدل با دولت آمریکا باشد.

هر کسی به مربی احتیاج دارد، مهم نیست که بازیکن بسکتبال یا ژیمناست باشد
هر کسی به مربی احتیاج دارد، مهم نیست که بازیکن بسکتبال یا ژیمناست باشد

بیل گیتس چگونه میلیاردر شد؟

همانطور که گفتیم، راز موفقیت بیل گیتس در دو چیزخلاصه می‌شود. یکی ویندوز، و دیگری نیز محصولاتی مثل آفیس و سرفیس‌ها. اما از آن دورانی که ویندوزها رابط کاربری بهتری پیدا کردند، تضایای شرکت‌های کامپیوتری دیگر برای خرید این سیستم عامل بالا رفت. در آن زمان، سرمایه گذاران مایکروسافت دو انتخاب داشتند. یا این که کلاً ویندوز را به شرکت‌ها بفروشند، یا این که این سیستم را در انحصار خود درآورند و آن را به شرکت‌ها اجاره بدهند. سود گزینه اول بالا بود، ولی دائمی نبود. برای همین آن‌ها تصمیم گرفتند که از راهکار دوم استفاده کنند. 

این تصمیم درست و به جا، باعث میلیونر شدن تمامی سرمایه گذاران مایکروسافت شد. حال فکر کنم بزرگ‌ترین راز میلیونر شدن بیل گیتس را بدانید. در ادامه، به طوری خیلی خلاقه و کوتاه به دارایی‌های بیل گیتس اشاره خواهم کرد که حتماً شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

خانه‌ای که بیل گیتس در آن زندگی می‌گند، ۱۲۵ میلیون دلار ارزشگذاری شده است و این خانه یکی از مدرن‌ترین خانه‌های ایالات متحده آمریک است. حداقل مالیاتی که برای این خانه در نظر گرفته شده است، مبلغ یک میلیون دلار است. بیل گیتس به مدت پانزده سال به عنوان ثروتمندترین فرد جهان بود و الآن با ثروت ۱۰۹ میلیارد دلار در جایگاه دوم لیست ثروتمندان دنیا قرار دارد. همچنین بیل گیتس کتاب مستندات داوینچی را ۴۹ میلیون دلار در حراجی سال ۱۹۹۴ خرید. ۴۹ میلیون دلار برای یک کتاب ۷۲ صفحه‌ای! همچنین بیل گیتس در خانه‌اش کتابخانه بزرگی دارد که بیشتر وقت خودش را در آنجا می‌گذراند.

بیل گیتس کیست

بزرگ‌ترین راز موفقیت بیل گیتس

بعد از این که کلی درباره بیل گیتس و موفقیت‌هایش گفتیم، وقت آن که از عظیم‌ترین راز موفقیت بیل گیتس را به شما بگویم، بزرگ‌ترین چیزی که باعث شد پول روی پول‌های او بیاید، بخشش است. بخشش نه تنها حال کسی را که می‌بخشد خوب می‌کند، بلکه برای او پول هم می‌آورد. بیل و میراندا هم بعد از مدتی برای پیدا کردن حال خوب، دست به ساخت بنیاد خیریه زدند. 

بنیاد خیریه بیل و میراندا گیتس هدف بزرگی داشت. این زن و شوهر اکثر مناطق فقیر نشین آفریقا را به آب‌های تصفیه شده مجهز کردند و کامپیوتر را به این مناطق بردند. این دو نفر کارهای انسان دوستانه زیادی را انجام داده‌اند و بیل گیتس از طرف دانشگاه هاروارد دکترای افتخاری گرفت. حتی یک بار هم مبلغ ۱۰ میلیون دلار را به صورت یکجا بخشید و صرف امور خیریه کرد. 

این کلیپ درباره یکی از ماجراجویی‌های بیل و میراندا گیتس از زبان خودشان است. امیدوارم که آن را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. 

بیل گیتس، معجزه‌ای بود برای دنیای کامپیوتر، معجز‌ای که جهان کامپیوتری را متحول کرد و جان تازه‌ای به آن بخشید. کسی که باعث شد کامپیوترها به این سطح از پیشرفت برسند.

همچنین اگر خواستید می توانید مقالات دیگر زندگی نامه افراد موفق مانند ایلان ماسک را هم در سایت ما مطالعه کنید تا با آن ها بیشتر آشنا شوید. چون داستان موفقیت آن ها، می تواند چراغ راه ما در این مسیر باشد.

موفق باشید…

Biography of Bill Gates

پاسخ به سوالات

محمدرضا شهری | گام برتر

محمدرضا شهری | گام برتر

48 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • بیل گیتس یک کار آفرین کلاهبردار بود که مسیر اصلی موفقیتش از همین راه رود چطور؟به این شکل که اون زحمت چند هزار دلاری اون جوان که داس رو نوشته بود از آن خودش کرد حالا پولش را از کجا آورده بود از فروش نرم افزاری که با استفاده از نفوذ مادرش در شرکت کامپیوتری خریدار استفاده برد و اون نرم افزار هم تازه نساخته بود ولی به مدیر اون شرکت گفته بود ساختم حالا آدم قالتاق متخصص رو میشه کارآفرین ازش یاد کرد؟؟؟؟

  • سلام.ممنون از شما بابت ارائه ی این مقاله…فقط خیلی غلط املایی داشت.لطفا تصحیح بفرمایید

  • من مقالات زیادی را در رابطه با بیل گیتس خواندم.
    کلی سایت رفتم اما هنوز نفهمیدم که واقعا راز موفقیت بیل گیتس چه چیزی بوده.
    امیدوارم شما بتوانید من را راهنمایی کنید

    • راز موفقیتش در یهودی (یهود صهیونیسم) بودنش و اینکه سازمان جهانی بهداشت تحت سلطه اوست بااینکه رئیسش نیست ولی یه سهمی داره و در مسئله مشکوک کنترل جمعیت فعالیت داره و با بنیاد راکفلر همکاری هایی داره البته کرونا هم که یک ترور بیولوژیک هست کاملا پشتش بیل گیتس رو احساس میکنه چون بیلگتس درزمینه واکسن هم فعالیت داره و واکسن های فلج اطفال و بچه های آفریقایی خیلی معروفه و بنابراین یه سهمی هم از شرکت های داروسازی مثل فایزر و مدرنا داره خلاصه سرتونو درد نیارم این بود راز موفقیت بیلگیتس یهودی و بنیاد خیریه اش جهت مطالعه بیشتر درمورد تراریخته ها به مقاله جنگ جهانی غذا مراجعه کنید البته سایر اطلاعاتم موجوده که در اینترنت می تونید تحقیق کنید

    • راز موفقیت بیل گیتس رفع نیاز مردم در زمان درست بوده ،شناخت نیاز ، نوشتن طرح ،اجرایی کردن

  • سلام من خواستم بدونم که آیا خبر دارید که بیل گیتس اولین بار برای شروع به برنامه نویسی از چه برنامه استفاده کرد و برای الانشم از چه برنامه استفاده میکند؟

  • اینو برای کسی مینویسم که ایم خودشو گداسته مسلمان شیعه…
    آقای مسلمان شیعه شما اگه عرضه داری یه کاری کن کشور های اسلامی جهان سومی نباشن
    منم اگه جای بیل گیتس بودم قطعا آدمای بی خاصیت رو از روی زمین پاک میکردم !

  • ایکاش واقعیتهای بیشتری رو می تونستید در مورد ایشون کسب کنید واینکه ایشان سرمایه گذار در برنامه های بهداشتی ،اقتصادی وکشاورزی جهان هستن وفرضیه ای هست که ایشون معتقدن برای کسب انرژی پاک حتی باید جمعیت جهان را به هر قیمتی کاهش داد وانرژی پاک هم بهانهای است برای اجرای پروژه های سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ،بهداشتی ،طرح کنترل جمعیت در جهان سوم وبخصوص کشورهای مسلمان یکی از طرح های بنیاد‌ بظاهر خیریه ی ایشون بود .

    • وقت بخیر

      ممنون از اطلاعات و پیشنهادتون. حتماً در بروزرسانی های عدی لحاظ میشه. موفق باشید

  • خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    فقط، بیل گیتس بعد از اینکه مایکروسافت را ترک کرد دوباره فعالیت های اقتصادی انجام داد؟

    • سلام
      بله، به جز بنیاد خیریه بیل و میراندا گیتس، با شرکت‌های دیگر در ممووضعات متفاوت دیگر کار می‌کند. البته همچنان به همکاری با مایکروسافت ادامه می‌دهد، اَخیراً به عنوان مدیر پروژه مرورگر اج (edge) کار کرده است.

  • یه جا خوندم که بیل گیتس تو هر ساعت ۱۵۰ صفحه رو می خونه، خدایش کسی که چیزی رو که یاد می گیره رو به عمل تبدیل می کنه به موفقیت نرسه!

    • سلام
      خیلی ممنون از نکته خوبی که گفتید. با توجه به نکاتی که در مستند بیل گیتس گفته شده است، او حدود ۵ کتاب را در هفته به پایان می‌رساند و همیشه سبدی که کتاب‌هایش را در آن می‌گذارد با خودش حمل می‌کند.

  • ببا درود فراوان خدمت شما واقعا مقاله ی بی نظیر و عالی عالی عالی بود و برای من بسیار ایده های بسیار عالی داشت به نظر من اول باید ایده های ناب و خلاقانه و شگفت انگیز داشت و بعد شجاع باید باشی تا آنها را به دست بیاوری و نتیجه اینکه حتما موفق می شوی از دیدگاه من برای پختن یک قورمه سبزی بی نظیر و جذاب و خوشمزه موادی که استفاده می کنی خیلی مهم هست که با کیفیت بالا باشد تا قورمه سبزی طعم بی نظیر داشته باشد پس دوست من اول باور به خودت داشته باش و بعد تصمیم برای حرکت بگیر و با اعتماد به نفس عالی به سمت جلو حرکت کن حتما موفق می شوی من مطمئن هستم راستی حتما در مورد مسیر حرکتت از صفر تا صد را بدون و مطالعه کن موفق باشی

    • وقت بخیر

      ممنون از نظر لطفتون و البته کامنت عالی و پر محتواتون

      خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

  • از همون اول هم معلوم بود که بیل گیتس چگونه موفق شد؟ مثل همه افراد موفق سرسخت بود. تمام برنامه نویس های شرکتش نخبه هستن اما هیچ کدوم به موفقیت بیل گیتس نرسید!

    • سلام
      فقط و فقط پشتکار و سرسختی در موفقیت تأثیرگذار نیست، عوامل دیگری مثل هوش وجود دارند که می‌توانند سرعت رسیدن به اهداف شما را بالا ببرند. بهتر است بگوییم که سخت کوشی مؤثرترین عامل در موفقیت است.

    • وقت بخیر

      بله خب ببینید این سرسختی که طبیعیه مهم ترین لازمه یه فرد موفقه. اما باید یک سری فاکتورهای دیگه هم داشته باشه هر فرد تا به موفقیت برسه…حالا با توجه به شرایطش، استعدادهاش، محیط اطرافش و…

      در کل این فقط یک عامل نیست

  • حرف نداشت. واقعا موفقیت مثل کوه یخ می مونه، همه قله رو می ببین، اما کسی خبری از این که این کوه یخ چطوری درست شده ندارد.

    • سلام
      خیلی ممنون و مثال شما در رابطه با موفقیت کاملاً درست بود

  • دوران کودکی بیل گیتس برام جالب بود. اصلا ادم های موفق از کودکی موفق هستن. مثلا بیل گیتس، همه دنبال بازی و وقت گذرونی با بازی های مسخره بودن اما او با برنامنه نویسی وقت خودش رو میگذروند. اگر مستندش رو هم دیده باشید خواهرانش می گن که اتاق اسرار آمیزی داشت. با دوستان عجیب و غریبش بیشتر تمام وقت اونجا برنامه نویسی می کردند.

    • سلام
      بهتر است که صفر و صدی فکر نکنیم. اگر مقاله زندگینامه آنتونی رابینز موفق‌ترین سخنران انگیزشی دنیا را مطالعه کرده باشید، می‌بینید که او از سن ۲۲ سالگی تازه مسیر موفقیت خودش را پیدا کرد! یا فردی مثل برایان تریسی هم از جوانی شروع به حرکت کردن در مسیر موفقیت کرده است.

  • مقاله بسیار خوبی بود. متنش ساده و روان بود و خیلی خوب درباره واقعیت های زندگی بیل گیتس توضیح داده. در کل خوب بود، اما یه سوال آیا این اطلاعات به روز هستند. منظورم این است که مثلاً در بخش ثروت، سرمایه بیل گیتس در ۲۰۲۰ گفته شده است؟ یا که برای گذشته است؟

    • سلام
      بله، این مقدار برای بررسی سال ۲۰۲۰ است و بروزترین مطلب تا به الآن است.

  • واقعاً راز موفقیت بیل گیتس چیست؟ همه این مقاله را خواندم اما به نتیجه خواستی نرسیدم!
    بعد یه سؤال دیگه، آیا خودکشی پسر بیل گیتس واقعی است؟ و اگر امکان دارد چند مورد از خصوصبات بیل گیتس را بگویید؟

    • سلام.
      پشت پرده موفقیت بیل گیتس رازهای زیادی خوابیده است که مهم‌ترین این رازها،پشتکار و سرسختی او بوده است. کارهای دیگری مثل مهارت‌های مدیریتی بوده است اما مهم‌تر از هر کاری سرسختی او بوده است که او را به موفقیت رسانده است.
      پسر بیل گیتس خودکشی نکرده است و این ماجرا مربوط به نرسیدن ارث میلیاردی بیل گیتس به فرزندانش است. از خصوصیات بیل گیتس می‌توان از تسلیم نشدن، سخت کوش بودن، تصمیم درست گرفتن، هدف مناسب انتخاب کردن، ایجاد انگیزه و غیره می‌توان نام برد.

  • تا به حال ندیده بودم که کسی از دیدگاه موفقیت به زندگینامه بیل گیتس نگاه کند. صاحب شرکت مایکروسافت بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کردم رمز و راز دارد. برخی از این رازها همان چیزهایی بودند که من در زندگی روزمره خودم به آن ها توجه نمی کردم که مهم ترین آن ها زمان بود. خیلی ممنون از نکات و تکنیک های خوبی که در این مقاله گفتید.

    • سلام
      پشت پرده افراد موففق دنیا رازهای بسیرای وجود دارد که ما از بسیاری از آن‌ها خبر نداریم، اگر مقالات زندگینامه افراد موفق را بخوانید خیلی بهتر این موضوع را متوجه می‌شوید. خیلی ممنون از حس و حال خوبی که به ما دادید و امیدوارم که همینطور به نکته برداری و عمل کردن به این نکته‌ها ادامه بدهید.

  • سلام
    کاملا جمله موفقیت تکرار کارهای لجوجانه هست اینجا مشخص هست
    همچنین پشتکار و تلاش فراوان

    • وقتتون بخیر

      بله دقیقاً؛ همه افراد موفق دنیا همین طور هستند و این جمله رو واقعا در زندگیشون اجرا کردند.

      خوش حالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

  • خُب عزیز‌جان، یکم دقت کن به جمله‌بندی و نگارشت! واقعا ضعیفه …! وقت منم ارزشمنده، بعضی جاهاشو اصلا متوجه نشدم و باید مثل یه مسئله‌ی ریاضی روش فکر کرد!!.

    من دیگه وقتم رو با این جور مقالات تلف نمی‌کنم.

    • وقتتون بخیر باشه

      بله ممنون از تذکرتون. حتماً در اسرع وقت ویرایش خواهد شد.

      موفق باشید

  • سلام یاده این جمله معروف افتادم با خوندن این مقاله موفقیت تکرار لجوجانه کارهای ساده است.

  • سلام.خواستن توانستن است.پشتکاروتکراروتمرین لازمه کارش بود وحتی برای ارامش خودش مکان خیریه ای را سرپرستی کرد.عالی بود.سپاس

  • سلام من فکر می کنم یکی از دلایل موفقیت بیل گیتس خلاقیت و پشتکار بوده و ریسک پذیری او و همکاری خوب او با دیگران. البته او مانند بسیاری از افراد موفق بخشنده هم هست که شکرگزاری عملی محسوب می شود و نتیجه این شکرگزاری را هم دید.

  • سلام .بیل گیتس جز کسانی است که هم در راه موفقیتش تلاش و پشتکار کرده و هم استعداد و علاقه خود را کشف کرده و هدفش را در آن مسیر انتخاب کرده و هم این که شکر این نعمتی که خدا به او داده را هم کرده و با ثروتش دست نیازمندان را گرفته .خدا هم در قبال این شکر نعمتش را بر او زیاد کرده

  • مقاله خوبی بود.تمرکز رمز موفقیت بیل هستش.هر روز در کارش با جزئیات بیشتر جلو می رفت،و مجهولات بیشتری برایش کشف می شد،چون مسیر عصبیش هردفعه قوی تر می شد.این یعنی فقط در یک مسیر باشیم و ثابت قدم به جلو حرکت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید